суббота, 15 ноября 2014 г.

Методична скарбничка

    
Дидактична гра "Знайди такий же листок"
Мета
: Знаходити схожі між собою листочки, називати дерево, з якого впав цей листок.
Обладнання: осіннє листя.
Хід гри:
Вихователь пропонує дітям зібрати листя в букети.  Такий самий букет має і вихователь.Потім показує зі свого букета листок (кленовий, каштановий...) і пропонує: "Раз, два, три — такий листочок покажи!". Діти знаходять і показують такий самий листок. Вихователь допомагає дітям визначити, з якого дерева цей листок і назвати його (кленовий, каштановий, березовий...).
 
Дидактична гра "Листочок, до мене лети"
Мета:
Знаходити листочки, схожі між собою.                  
 Обладнання: осіннє листя.
Хід гри:
Вихователь пропонує дітям зібрати листя, потім піднімає по черзі листочок і говорить:  "У кого такий листочок — лети до мене!" Якщо дитина помилилась, вихователь дає свій листочок для порівняння

Дидактична гра "Знайди свій будинок"                                 (в парку, в куточку лісу)
Мета: Співвідносити листочки з деревом, на якому вони ростуть, закріплювати назви дерев. Обладнання. Листя, дерева.
Хід гри:
В парку дітям роздають листочки. Всі діти — "зайчики". Щоб "зайченятка" не загубилися, "мама-зайчиха" дає їм листочок з гілок, з яких зроблений їхній будиночок. Всі стрибають, бігають по галявині.  На сигнал "Зайченята, додому, вовк близько!" — біжать до себе в будиночок — під дерево.


Дидактична гра "Листочки"
Мета:
Закріпити назви дерев, вчити розрізняти їх за формою листків.
Обладнання: осіннє листя.
Хід гри:
Вихователь роздає дітям листочки (кленові, каштанові, тополині).   Далі дає команду: "Повіяв вітер, і листочки розлетілися по майданчику".  Діти розбігаються в різні боки. Вихователь:     "Аж ось вітер вщух, листячко опустилось на землю".  Діти зупиняються, присідають.  Вихователь: "Тепер я буду збирати листочки".  Вихователь піднімає кленовий листочок і каже:    "Повій, вітре, і принеси мені кленові листочки".  Діти з кленовими листочками підбігають до неї.                  Вихователь запитує, з якого дерева листочок.   І так далі з іншими листочками.


Дидактична гра "Хто швидше знайде дерево"
Мета
: Знаходити дерева за їхньою назвою.                 
Обладнання: дерева.
Хід гри:
Вихователь називає дерево і просить його знайти.   Наприклад, "Хто швидше знайде березу?      Раз, два, три - до берези біжи!" Діти знаходять відповідне дерево і підбігають до нього 














Картинки листочків  для ігор



Дидактична гра "Вгадай квітку за описом"
Мета:
Вчити знаходити квіти за переліченими ознаками.  
Обладнання: кімнатні квіти.
Хід гри:
Вихователь описує кімнатну квітку. Звертає увагу, на що схожа (на "дерево", на "травку"), на форму листя, колір квітів, їх кількість на квітконіжці. Перший опис дається у повільному темпі, щоб діти могли роздивитись квіти.  Закінчивши опис, педагог запитує: "Про яку рослину я вам розповіла?". Діти показують і називають.


Дидактична гра "Якої квітки не стало"
Мета:
Закріпити назви кімнатних квітів   (аналогія зі садовими квітами в вазі).
Обладнання: квіти.
Хід гри:
Вихователь на столі виставляє вже знайомі квіти в вазонах (або в вазах). Потім дітям пропонується заплющити очі. В цей час вихователь ховає одну квітку і пропонує дітям назвати, якої квітки не стало.



Дидактична гра "Знайди таку ж квітку"
Мета: Закріпити назви кімнатних квітів, знаходити однакові квіти за зовнішнім виглядом.
Обладнання: кімнатні квіти (або садові).
Хід гри:
Вихователь на двох столах виставляє 3-4 однакові квітки в певній послідовності.  Потім дітям пропонується заплющити очі. В цей час вихователь переставляє квіти місцями на одному столі. Дітям пропонується помітити зміни і повернути квітку на те місце, на якому вона стояла, порівнюючи послідовність з паралельним столом.


Дидактична гра "Опиши, я відгадаю"
Мета
: Знаходити квіти за описом вихователя та називати їх.
Обладнання: квіти.
Хід гри:
Гра може проводитись біля клумби або в групі.  Вихователь описує квітку, а діти знаходять її за описом і називають.












                                            Картинки квітів для ігор



Дидактична гра "Чарівний мішечок"
Мета:
Вчити визначати овочі на дотик і називати їх.  
Обладнання. Овочі, мішечок.
Хід гри:
Спочатку овочі добирають такі, щоб вони різко відрізнялися за формою, пізніше - були схожі між собою. Вихователь кладе в мішечок овочі, пропонує, не дивлячись в мішечок, знайти овоч і назвати його. Або дає команду ;  "Знайди те, що я назву".
Аналогічна гра проводиться з фруктами


Дидактична гра "Знайди, що я назву"
Мета:
Знаходити овочі за словами-описами.                  
Обладнання: овочі, фрукти.
Хід гри:
Вихователь пропонує одному з дітей: "Знайди маленьку морквинку і покажи її всім".Або "Знайди червоне яблучко і покажи". Діти виконують вказівки вихователя

Дидактична гра «Вгадай, що в руці»
Мета:
Впізнавати фрукти на дотик і називати їх.
Обладнання: фрукти, овочі.
Хід гри:
Діти стоять у колі.  Вихователь пропонує дітям сховати руки за спину.   В цей час вона розкладає дітям в руки овочі і фрукти і пропонує вгадати, що у них в руках.Потім показує овоч або фрукт і пропонує підійти тим, в кого є такі предмети.

Распределение плодов по цвету

Воспитатель предлагает детям распределить плоды по цвету: на одно блюдо положить плоды с красным оттенком, на другое – с жёлтым, а третье – с зелёным. Игровой персонаж (например, Вини-Пух) тоже участвует в этом и совершает ошибки: например, жёлтую грушу кладёт к зелёным плодам. Воспитатель и дети доброжелательно и деликатно указывают на ошибку медвежонка, называют оттенки цвета: светло-зелёный (капуста), ярко-красный (помидор) и т.д.

Распределение плодов по форме и вкусу

Воспитатель предлагает детям разложить плоды иначе, по форме: круглые – на одно блюдо, продолговатые – на другое. После уточнения даёт детям третье задание: распределить плоды по вкусу – на одно блюдо положить плоды сладкие, на другое – несладкие. Вини-Пух радуется – он любит всё сладкое. Когда распределение заканчивается, он ставит блюдо со сладкими плодами к себе: «Я очень люблю мёд и всё сладкое!» «Вини-Пух, разве это хорошо всё самое вкусное брать себе? – говорит воспитательница. – Дети тоже любят сладкие фрукты и овощи. Идите мыть руки, а я разрежу фрукты и овощи и угощу всех»

«Вершки-корешки»

Дети сидят в кругу. Воспитатель называет овощи, дети делают движения руками: если овощ растёт на земле, на грядке, дети поднимают кисти рук вверх. Если овощ растёт на земле – кисти рук опускают вниз.

Игра-сказка «Фрукты и овощи»

Наглядный материал: картинки с изображением овощей.

Воспитатель рассказывает:
 - Решил однажды помидор собрать войско из овощей. Пришли к ней горох, капуста, огурец, морковь, свекла, луковица, картофель, репа. (Педагог поочерёдно выставляет на стенд картинки с изображением этих овощей) И сказал им помидор: «Много желающих оказалось, поэтому ставлю такое условие: в первую очередь в войско моё пойдут лишь те овощи, в названии которых слышаться такие же звуки, что и в моём пооммиидоорр».
 - Как вы думаете, дети, какие овощи откликнулись на его призыв?
 Дети называют, выделяя голосом нужные звуки: горроох, морркоовь, карртоофель, репа, огурец, и объясняют, что в этих словах есть звуки р, п, как в слове помидор. Картинки с изображением названных овощей воспитатель передвигает на стенде поближе к помидору.
 Проводит помидор различные тренировки с горохом, морковью, картофелем, репой. Хорошо им! А остальные овощи опечалились: звуки, из которых состоят их названия, никак не подходят к звукам помидора, и решили они просить помидора сменить условие. Помидор согласился: «Будь по-вашему! Приходите теперь те, в названии которых столько же частей, сколько и в моём».
 - Как вы думаете, дети, кто теперь откликнулся?
 Сообща выясняется, сколько частей в слове помидор и в названии оставшихся овощей. Каждый отвечающий подробно поясняет, что в словах помидор и, например, капуста одинаковое количество слогов. Картинки с изображением этих растений также передвигаются в сторону помидора.
 - Но ещё больше опечалились лук и свекла. Как вы думаете, дети, почему? Дети объясняют, что количество частей в названии не такое, как у помидора, и звуки не совпадают.
 - Как помочь им. Ребята? Какое новое условие мог бы предложить им помидор, чтобы и эти овощи вошли в его войско?
 Воспитатель должен подвести детей к тому, чтобы они сами сформулировали такие условия: «Пусть приходят те овощи, в названии которых ударение в первой части» или «Принимаем в войско тех, в названии которых слышаться одинаковые звуки (лук, свекла)». Для этого он может предложить детям послушать и сравнить, где ударение в оставшихся словах – названиях овощей, сравнить их звуковой состав.
 - Все овощи стали воинами, и огорчений больше не было! – заключает воспитатель


Дидактична гра «Що зайве ?»                             
  Мета гри:  розвивати логічне мислення, пам`ять; виховувати посидючість, наполегливість;
систематизувати знання про птахів та тварин, городину та садовину; формувати вміння  узагальнювати, групувати предмети за певною ознакою, добирати до них узагальнююче слово (свійські тварини, дикі звірі, птахи, комахи, фрукти, овочі, ягоди).
Завдання: Поглянь на малюнки. Хто (що) на них зображений? Хто (що), на твою думку, тут зайвий? Чому? Як виготовити: Розмістити малюнки в ряд таким чином, щоб один з них був "зайвий".
Варінатизавдань:                                                                   

 Ви можете поповнювати цю гру новими картками, в залежності від теми:  погоди  , живе-неживе, дерева, кущі, квіти тощо.









 









                                           Картинки овочів та фруктів для ігор                         


«Что было бы, если из леса исчезли…»

Воспитатель предлагает убрать из леса насекомых:
 - Что бы произошло с остальными жителями? А если бы исчезли птицы? А если бы пропали ягоды? А если бы не было грибов? А если бы ушли из леса зайцы?

Оказывается, не случайно лес собрал своих обитателей вместе. Все лесные растения и животные связаны друг с другом. Они друг без друга не смогут обходиться.

«Какого растения не стало?»

На столик выставляется четыре или пять растений. Дети их запоминают. Воспитатель предлагает детям закрыть глазки и убирает одно из растений. Дети открывают глаза и вспоминают, какое растение стояло ещё. Игра проводится 4-5 раз. Можно с каждым разом увеличивать количество растений на столе.

«Где что зреет?»

Цель: учить использовать знания о растениях, сравнивать плоды дерева с его листьями.

Ход игры: на фланелеграфе выкладываются две ветки: на одной – плоды и листья одного растения (яблоня), на другой – плоды и листья разных растений. (например, листья крыжовника, а плоды груши) Воспитатель задаёт вопрос: «Какие плоды созреют, а какие нет?» дети исправляют ошибки, допущенные в составлении рисунка.

«Угадай, что в руке?»

Дети стоят, выстроившись в круг, руки держат за спиной. Воспитатель раскладывает в руки детям муляжи фруктов. Затем показывает один из фруктов. Затем показывает один из фруктов. Дети, которые определили у себя такой же фрукт, по сигналу подбегают к воспитателю. Смотреть на то, что лежит в руке, нельзя, предмет нужно узнавать на ощупь.

«Цветочный магазин»

Цель: закреплять умение различать цвета, называть их быстро, находить нужный цветок среди других. Научить детей группировать растения по цвету, составлять красивые букеты.

Ход игры: Дети приходят в магазин, где представлен большой выбор цветов.

Вариант 1.
 На столе поднос с разноцветными лепестками разной формы. Дети выбирают понравившиеся лепестки, называют их цвет и находят цветок, соответствующий выбранным лепесткам и по цвету и по форме.

Вариант 2.
 Дети делятся на продавцов и покупателей. Покупатель должен так описать выбранный им цветок, чтобы продавец, сразу догадался, о каком цветке идёт речь.

Вариант 3.
 Из цветов дети самостоятельно составляют три букета: весенний, летний, осенний. Можно использовать стихи о цветах.


«Узнай и назови»

Педагог берёт из корзинки растения и показывает их детям. Уточняет правила игры: вот лежат лекарственные растения. Я буду показывать вам какое-нибудь растение, а вы должны рассказать о нём всё, что знаете. Назовите место, где растёт (болото, луг, овраг) И наша гостья, Красная Шапочка, поиграет и послушает о лекарственных травах вместе с нами. Например, ромашку аптечную (цветы) собирают летом, подорожник (собирают только листики без ножек) весной и в начале лета, крапиву – весной, когда она только-только вырастает (2-3 рассказа детей)

«Да – нет»

На все вопросы ведущего можно отвечать только словами «да» или «нет». Водящий выйдет за дверь, а мы договоримся, какое животное (растение) мы ему загадаем. Он придёт и будет нас спрашивать, где живёт это животное, какое оно, чем питается. Мы ему будем отвечать только двумя словами.

«Где снежинки?»

Дети идут хороводом вокруг разложенных по кругу карточек. На карточках изображены различные состояния воды: водопад, река, лужа, лёд, снегопад, туча, дождь, пар, снежинка, капля и т.д.
 Во время движения по кругу произносятся следующие слова:

Вот и лето наступило.
 Солнце ярче засветило.
 Стало жарче припекать,
 Где снежинку нам искать?

С последним словом все останавливаются. Те, перед кем располагаются нужные картинки, должны их поднять и объяснить свой выбор. Движение продолжается со словами:

Наконец, пришла зима:
 Стужа, вьюга, холода.
 Выходите погулять.
 Где снежинку нам искать?

Вновь выбирают нужные картинки, и объясняется выбор.

Усложнение: Лежат 4 обруча с изображением четырёх времён года. Дети должны разнести свои карточки по обручам, объяснив свой выбор. Некоторые карточки могут соответствовать нескольким временам года.

«Чудесный мешочек»

В мешочке находятся: мёд, орехи, сыр, пшено, яблоко, морковь и т.д. Дети достают пищу для зверей, угадывают, для кого она, кто чем питается. Подходят к игрушкам и угощают их.

«Где спряталась рыбка»

Цель: развивать умение детей анализировать, закреплять названия растений, расширять словарный запас.

Материал: голубая ткань или бумага (пруд), несколько видов растений, ракушка, палочка, коряга.

Описание: детям показывают маленькую рыбку (игрушку), которая «захотела поиграть с ними в прятки». Воспитатель просит детей закрыть глаза и в это время прячет рыбку за растение или любой другой предмет. Дети открывают глаза.
 «Как же найти рыбку?» - спрашивает воспитатель. – Сейчас я расскажу вам, куда она спряталась. Воспитатель рассказывает, на что похож тот предмет, за которым «спряталась рыбка. Дети отгадывают.

«Назовите растение»

Воспитатель предлагает назвать растения (третье справа или четвёртое слева и т.д.). Затем условие игры меняется («На каком месте бальзамин?» и т.д.)
 Воспитатель обращает внимание детей на то, что у растений разные стебли.
 - Назовите растения с прямыми стеблями, с вьющимися, без стебля. Как нужно ухаживать за ними? Чем ещё отличаются растения друг от друга?
 - На что похожи листья фиалки? На что похожи листья бальзамина, фикуса и т.д.?

«Волшебные экранчики»

Цель: развитие у детей умений упорядочивать предметы по свойству, понимать условность обозначений, анализировать, сравнивать предметы.

Материал: «Экран» с тремя «окнами прорезями», в которые вставляются ленты с условными обозначениями свойств. Ленты – полоски с изображением предметов с разной степенью выраженности свойств (например, яблоко большое, среднее и маленькое),
 Правила и ход игры: воспитатель или кто-либо из детей вставляет изображение предмета в первом «окне». Предлагает подобрать «семейку» - построить упорядоченный ряд.

Например: большой круг, затем средний, маленький; тёмное пятно – светлое, совсем светлое и т.д.
 В начале освоения игры содержание конструируется специально: выбирается свойство, подбираются картинки с ярким проявлением данного свойства. В дальнейшем можно использовать изображения с несколькими свойствами. Например, в первом «окне» красное яблоко, во втором и третьем «окнах» - разные по форме, цвету, размеру яблоки. Дети обсуждают, как построить ряд, какое свойство выбрать.

«Четвёртый лишний»

Вы уже знаете, что у нас не только насекомые и птицы летают, но есть и летающие животные. Чтобы убедиться, не путаете ли вы насекомых с другими животными, мы поиграем в игру «Четвёртый лишний»
заяц, ёж, лиса, шмель;
трясогузка, паук, скворец, сорока;
бабочка, стрекоза, енот, пчела;
кузнечик, божья коровка, воробей, майский жук;
пчела, стрекоза, енот, пчела;
кузнечик, божья коровка, воробей, комар;
таракан, муха, пчела, майский жук;
стрекоза, кузнечик, пчела, божья коровка;
лягушка, комар, жук, бабочка;
стрекоза, мотылёк, шмель, воробей.

Игра в слова

Я прочитаю вам слова, а вы подумайте, какие из них подходят муравью (шмелю, пчеле, таракану).
Словарь: муравейник, зелёный, порхает, мёд, увёртливая, трудолюбивая, красная спинка, пасека, надоедливая, улей, мохнатый, звенит, река. Стрекочет, паутина, квартира, тли, вредитель, «летающий цветок», соты, жужжит, хвоинки, «чемпион по прыжкам», пестрокрылая, большие глаза, рыжеусый, полосатый, рой, нектар, пыльца, гусеница, защитная окраска, отпугивающая окраска.

Вариант игры: какие слова подходят к овощу (фрукту и т.д.)

«Земля, вода, огонь, воздух»

Играющие становятся в круг, в середине – ведущий. Он бросает мяч кому-нибудь из играющих, произнося при этом одно из четырёх слов: земля, вода, огонь, воздух. Если водящий сказал «земля», тот, кто поймал мяч, должен быстро назвать того, кто обитает в этой среде; на слово «вода» играющий отвечает названием рыб, на слово воздух - названием птиц. При слове «огонь» все должны несколько раз быстро повернуться кругом, помахивая руками. Затем мяч возвращают водящему. Ошибающийся выбывает из игры.

Подвижная игра «Ходят капельки по кругу»

Воспитатель предлагает детям поиграть в интересную и волшебную игру. Но для этого нужно превратиться в маленькие капельки дождя. (Звучит музыка, напоминающая дождь) воспитатель произносит волшебные слова и игра начинается.
 Воспитатель говорит, что она – мама Тучка, а ребята – её детки капельки, им пора отправляться в путь. (Музыка.) Капельки прыгают, разбегаются, танцуют. Мама Тучка показывает, что им делать.
 Полетели капельки на землю… Попрыгаем, поиграем. Скучно им стало по одиночке прыгать. Собрались они вместе и потекли маленькими весёлыми ручейками. (Капельки составят ручей, взявшись за руки.) Встретились ручейки и стали большой рекой. (Ручейки соединяются в одну цепочку.) Плывут капельки в большой реке, путешествуют. Текла-текла речка и попала в океан (дети перестраиваются в хоровод и движутся по кругу). Плавали-плавали Капельки в океане, а потом вспомнили, что мама тучка наказывала им домой вернуться. А тут как раз солнышко пригрело. Стали капельки лёгкими, потянулись вверх (присевшие капельки поднимаются и вытягивают руки вверх). Испарились они под лучами солнышка, вернулись к маме Тучке. Молодцы, капельки, хорошо себя вели, прохожим за воротники не лезли, не брызгались. Теперь с мамой побудьте, она без вас соскучилась.

«Угадай растение»

Сейчас каждый из вас загадает комнатное растение, расскажет нам о нём, не называя его. А мы по рассказу отгадаем растение и назовём его.

Игра с мячом «Я знаю»

Дети становятся в круг, в центре – воспитатель с мячом. Воспитатель бросает ребёнку мяч и называет класс объектов природы (звери, птицы, рыбы, растения, деревья, цветы). Ребёнок, поймавший мяч, говорит: «Я знаю пять названий зверей» и перечисляет (например, лось, лиса, волк, заяц, олень) и возвращает мяч воспитателю.
 Аналогично называются другие классы объектов природы.

«Птицы, рыбы, звери»

Воспитатель бросает мяч ребёнку и произносит слово «птица». Ребёнок, поймавший мяч, должен подобрать видовое понятие, например «воробей», и бросить мяч обратно. Следующий ребёнок должен назвать птицу, но не повториться.
 Аналогично проводится игра со словами «звери» и «рыбы».

«Воздух, земля, вода»

Воспитатель бросает мяч ребёнку и называет объект природы, например, «сорока». Ребё-нок должен ответить «воздух» и бросить мяч обратно. На слово «дельфин» ребёнок отвечает «вода», на слово «волк» - «земля» и т.д.
 Возможен и другой вариант игры: воспитатель называет слово «воздух». Ребёнок, поймавший мяч, должен назвать птицу. На слово «земля» - животное, обитающее на земле: на слово «вода» - обитателя рек, морей, озёр и океанов.

«Цепочка»

У воспитателя в руках предметная картинка с изображением объекта живой или неживой природы. Передавая картинку, сначала воспитатель, а затем каждый ребёнок по цепочке называет по одному признаку данного объекта, так, чтобы не повториться. Например, «белка» - животное, дикое, лесное, рыжее, пушистое, грызёт орехи, прыгает с ветки на ветку и т.д.

«Кто где живёт»

У воспитателя картинки с изображением животных, а у детей – с изображениями мест обитания различных животных (нора, берлога, река, дупло, гнездо и т.д.). Воспитатель показывает картинку с изображением животного. Ребёнок должен определить, где оно обитает, и если совпадает с его картинкой, «поселить» у себя, показав карточку воспитателю.

«Летает, плавает, бегает»

Воспитатель показывает или называет детям объект живой природы. Дети должны изобразить способ передвижения этого объекта. Например: при слове «зайчик» дети начинают бежать (или прыгать) на месте; при слове «карась» - имитируют плывущую рыбу; при слове «воробей» - изображают полёт птицы.

«Похожи – не похожи»

Цель игры: развивать у детей умение абстрагировать, обобщать, выделять предметы, сходные по одним свойствам и отличные по другим, сопоставлять, сравнивать предметы либо изображения.

Материал: игровой лист (экран) с тремя «окнами-прорезями», в которые вставляются ленты с условными обозначениями свойств; ленты-полоски с обозначением свойств предметов. В первое и третье «окно» вставляются полоски с изображением предметов, во второе – полоска с обозначением свойств.

Вариант 1. Ребёнку предлагается установить «экран» так, чтобы в первом и третьем окне разместились предметы, обладающие свойством, указанным во втором окне. На начальном этапе освоения игры свойство задаётся взрослым, затем дети самостоятельно могут устанавливать понравившийся признак. Например, первое окно – яблоко, второе окно – круг, третье окно – мяч.

Вариант 2. Один ребёнок устанавливает первое окно, второй – выбирает и устанавливает свойство, которым данный предмет обладает, третий – должен подобрать предмет, подходящий к первому и второму окну. За каждый верный выбор дети получают фишку. После первого тура дети меняются местами.

Вариант 3. Используется на заключительных этапах освоения. Играть можно с большой группой детей. Ребёнок загадывает «загадку» - выстраивает в первом и третьем окне изображения обладающие общим свойством, при этом второе окно скрыто. Остальные дети догадываются, чем изображённые предметы похожи. Ребёнок, верно назвавший общее свойство, получает право открыть второе окно или загадать новую загадку.

«Выбери нужное»

На Столе рассыпаны предметные картинки. Воспитатель называет какое-либо свойство или признак, а дети должны выбрать как можно больше предметов, которые этим свойством обладают. Например: «зелёный» - это могут быть картинки листочка, дерева, огурца, капусты, кузнечика, ящерицы и т.д. Или: «влажный» - вода, роса, облако, туман, иней и т.д.

«Две корзины»

На столе муляжи или картинки овощей и фруктов. Дети должны их разложить на две корзины. При этом предметы могут делиться не только по принадлежности к фруктам или овощам, но и по цвету, по форме, твёрдости – мягкости, вкусу или даже запаху.

«Береги природу»

На столе или наборном полотне картинки, изображающие растения, птиц, зверей, человека, солнца, воды и т.д. Воспитатель убирает одну из картинок, и дети должны рассказать, что произойдёт с оставшимися живыми объектами, если на Земле не будет спрятанного объекта. Например: убирает птицу – что будет с остальными животными, с человеком, с растениями и т.д.


           Знайди рослину за описом
Мета:  учити впізнавати дерева за певними ознаками, що притаманні лише цьому дереву; спонукати самостійно знаходити і називати ознаки; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення:
Хід гри:  Діти по черзі описують знайомі дерева. Решта дітей повинні відгадати: це дерево  струнке, хз білою корою, маленькими,  кругленькими листочками, у нього є сережки? Наступним описує дерево той, хто першим відгадав.

                             Живе, неживе
Мета: закріплювати вміння розрізняти поняття «жива та нежива природа»; розвивати уважність, кмітливість.
Матеріал:  зелені та білі ккартки для кожної дитини.
Хід гри: Вихователь називає предмет. Якщо він належить до неживої природі, то діти піднімають білу картку, якщо до живої – зелену.

                        Що спочатку, що потім
Мета: закріплювати знання про фази росту рослин; виховувати бажання спостерігати за рослинами.
Матеріал: 3-4 комплекти малюнків, де зображені фази росту дерева (бруньки, листочки, квіти, плоди, жовте листя, листопад), квітки ( насіння, стебель, листя, квітка, насіння).
Хід гри: Діти об’єднуються у 3-4 підгрупи, за сигналом повинні послідовно розкласти малюнки та обгрунтувати відповіді.

                
                          Їстівне – отруйне
Мета:  закріплювати назви та відмінності про зовнішній вигляд їстівних та отруйних грибів; розвивати уважність; виховуватим обачність та безпечне ставлення до свого здоров’я.
Мета ріал: предметні картинки «Гриби», два кошики.
Хід гри: Діти об’єднуються у 2 команди. Перша збирає їстівні, а друга отруйні. Після гри кожен гриб перевіряється, чи не помилились команди.

                        Хто що, почує в осінньому лісі
Мета: закріпити вміння висказувати свої думки, складати словосполучення; розвивати зв’язне мовлення. Виховувати любов до природи.
Матеріал: фішки
Хід гри: Вихователь запитує в дітей про те, що можна почути в осінньому лісі:
-         Пташині голоси;
-         Свої кроки;
-         Шурхіт листя; шурхіт від стрибків білки;
-         Шарудіння лапок – чимчикує їжачок;
-         Стукіт дятла;
-         Розмову грибників.
Виграє той в кого буде більше фішок.

Хто може скаржитися…
Мета: закріпити вміння показувати пантомімою скарги природи; вміти визначати хто скаржиться; виховувати любов до природи, бережне ставлення.
Хід гри: Вихователь промовляє скаргу, а діти емоційно, входячи в образ показують.

    Склади портрет осені
Мета: вправляти в умінні складати за допомогою речень картину осені; знаходити відповідну картинку; розвивати зв’язне мовлення, уяву; виховувати естетичний смак.
Матеріал: картинки «Осені», пензлик.
Хід гри: Вихователь пропонує намалювати осінню картину не за допомогою олівців та фарб, а за допомогою слів і картинок. Перша дитина тримає пензлик у руках і складає речення про осінь, потім знаходить відповідну картинку і виставляє на мольберті. Передає пензлик другій дитині тощо.









Картинки для складання картини осені

                           Цілющі овочі і фрукти
Мета: закріплювати знання дітей про фрукти і овочі, значення їх для людини; виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я, бережне ставлення до природи.
Матеріал: предметні картинки «Овочі», «Фрукти»
Худ гри: Перед дітьми картинки з овочами і фруктами. Діти беруть картинку називають її і розповідають чим корисні ці овочі і фрукти.
                               
Упізнай за описом

Мета: удосконалювати знання дитини про овочі та фрукти; учити находити предмет за описом; розвивати уважність, дисциплінованість.
Матеріал: муляжі овочів, фруктів та цитрусових.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям знайти той предмет, який він опише.
Вихователь. Кругле, жовте, з червоним бочком, буває кисло-солодким, росте на дереві, корисне.
Дитина виходить, обирає серед муляжів яблуко, показує його ді­тям, а діти знаками відповідають: згодні вони чи ні.

                  Упізнай тваринку за писом

Мета: удосконалювати знання дітей про свійських тварин; учи­ти знаходити картинки за описом; розвивати уважність, пам'ять, мислення.
Матеріал: предметні картинки зі свійськими тваринами.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям знайти ту тварину, яку він опише.
Вихователь. Ця тварина має голову, вушка, гострі зуби, ту­луб, ноги, хвіст. Вона охороняє будинок, любить гризти кістки.
Дитина виходить і знаходить картинку з собакою, показує її ді­тям, а діти знаками відповідають: згодні вони чи ні.

«Кто где живёт»

У воспитателя картинки с изображением животных, а у детей – с изображениями мест обитания различных животных (нора, берлога, река, дупло, гнездо и т.д.). Воспитатель показывает картинку с изображением животного. Ребёнок должен определить, где оно обитает, и если совпадает с его картинкой, «поселить» у себя, показав карточку воспитателю.

Дикі та свійські тварини
Мета: учити дітей називати диких та свійських тварин; класифікувати їх, розвивати мовлення, пам'ять, увагу; виховувати любов до природи.
Матеріал: набори іграшок: «Свійські тварини», «Дикі тварини»; ялинка, будинок.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям узяти іграшку, назвати її та «осели­ти» її там, де вона живе. Якщо це дика тварина, то дитина ставить іграшку біля ялинок, а якщо свійська – біля будинку.

Хто що їсть
Мета: закріплювати знання дітей про свійських тварин (що вони їдять); розвивати мислення, увагу, пам'ять; виховувати бажання піклуватися про свійських тварин.
Матеріал: предметні картинки із зображенням свійських тварин та їжі для них, фланелеграф.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям «погодувати» тварин на подвір'ї ба­бусі Одарки. Вихователь викликає дітей парами. Одна дитина на­зиває тварину і виставляє її на фланелеграф, а друга – шукає для неї їжу, ставить картину поруч із твариною.

Хто як кричить
Мета: розвивати вміння дітей звуконаслідувати голоси тварин; закріплювати знання про свійського птаха півня; виховувати ба­жання піклуватися про тварин.
Матеріал: набір іграшок «Свійські тварини».
ХІД ГРИ
Вихователь виставляє іграшки на стіл, запитує: хто це, де живе, як кричить.

Тварини та їх малята
Мета: учити дітей знаходити малят свійських тварин та назива­ти їх; розвивати пам'ять, мовлення, увагу.
Матеріал: серія картинок «Свійські тварини з малятами».
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям допомогти свійським тваринками. Необхідно знайти малят, які загубилися. Діти працюють парами.
Одна дитина бере тварину, друга шукає. Діти повинні назвати тварину та її дитинча.







 






Картинки домашніх тварин до ігор




Визволи пташку з клітки
Мета: учити дітей упізнавати і називати птахів; розвивати зоро­ву пам'ять, мислення; виховувати любов до природи.
Матеріал: намальована клітка; картинки птахів (горобець, го­луб, ворона, ластівка, шпак, синиця).
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям «визволити птахів із клітки». Для цього необхідно знайти пташку і правильно її назвати. Дитина на­зиває пташку. Якщо дитина неправильно назвала пташку, то пташ­ка «залишається в клітці».

Перелітні та зимуючи птахи
Мета: учити дітей упізнавати і називати зимуючих та перелітних птахів; класифікувати їх; розвивати зорову пам'ять, увагу, мислення.
Матеріал: картинки з перелітними та зимуючими птахами, набірне полотно.
ХІД ГРИ
Перед дітьми на килимку розкладені картки з птахами. Вихователь пропонує дітям по черзі взяти одну картку, назвати пташку, якщо пташка перелітна, то поставити її вгорі на набірному полотні, якщо зимуюча – внизу

 
Картинки до гри
Назви пташку
Мета: учити дітей упізнавати і називати птахів; розвивати зоро­ву пам'ять, мислення; виховувати любов до природи.
Матеріал: картинки птахів (горобець, голуб, ворона, ластівка, шпак, синиця).
ХІД ГРИ
Перед дітьми виставлені пташки, а вихователь пропонує їм на­звати їх. Дитина називає пташку, показує її, решта дітей знаками показують: згодні вони чи ні.

Картинки птахів до ігор

Хто в лісі живе
Мета: закріплювати знання дітей про диких тварин; розвивати пам'ять, мовлення; виховувати любов до тварин.
Матеріал: набори іграшок: «Дикі тварини» та «Свійські тварини».
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям обрати серед іграшкових тварин тільки ті, які живуть у лісі.

Картинка до гри



Чарівний мішечок
Мета: закріплювати вміння дітей називати овочі та їх колір; розвивати зорову пам'ять, увагу.
Матеріал: «чарівний мішечок», овочі.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям по черзі витягти з «чарівного мішеч­ка» овоч, назвати його та його колір. Вихователь може запропону­вати, не дивлячись у мішечок, знайти те, що він скаже. По черзі грають усі діти.

Що нам осінь принесла
(словесна гра)
Мета: закріплювати з дітьми ознаки осені та її дари; розвивати пам'ять, мислення, мовлення.
Матеріал: різнокольорові листочки, овочі, фрукти, картина «Осінь».
ХІД ГРИ
Вихователь виставляє перед дітьми картину «Осінь», просить назвати пору року, пригадати: які дари принесла осінь людям. Для підказки на столі розкладені овочі, фрукти, різнокольорові листочки.

Коли це буває (словесна гра)
Мета: учити дітей називати пори року за їх ознаками; розвивати мислення, пам'ять, увагу.
Матеріал: картинки з порами року, загадки про пори року.
ХІД ГРИ
Вихователь загадує дітям загадки про пори року, діти їх відгаду­ють, знаходить відповідні пори року на картинках і виставляють їх на мольберт.
  Сніг на полях,
Лід на річках
Хуга гуляє,
Коли це буває? (Узимку)

  Зійшли сніги, шумить вода,
Земля вже квіти викида.
Буяє травка молода,
Все мертве оживає,
Коли це буває? (Навесні)

Сонце пече, липа цвіте,
Вишня поспіває,  
Коли це буває? (Улітку)

Голі поля, мокне земля,
Дощ поливає, коли це буває? (Восени)

 

Кому сонечко потрібне
Мета: закріплювати знання дітей про властивості сонця (кому воно потрібне); розвивати пам'ять, мислення, увагу.
ХІД ГРИ
Вихователь називає дітям предмети. Якщо цьому предмету сонечко потрібне, то діти піднімають руки, нібито «промінчики сонця». Якщо не потрібне – присідають.



           Літає, ходить, повзає, плаває

Мета: Закріпити знання про спосіб життя обєктів природи.

    Вихователь називає (показує малюнки або зосереджує увагу на обєктах природи) пропонує визначити спосіб їх існування.

                      У лузі
(у лісі, у полі, у садку, на городі)
Мета. Закріпити знання про рослини поля, лісу, саду, городу, лугу. Використовуючи предметні картинки (або наявні обєкти) пропонується згрупувати рослини за місцем їх поширення.
        
                      Збережи нас
Мета. Закріпити знання про деякі рослини і тварини, занесені до Червоної книги.
Матеріал: малюнок із зображенням лісу, галявини, неба; площинні зображення рослин і тварин, занесених до Червоної книги, Червона книга природи.
Ігрове завдання: за складами, позначеними різним кольором на малюнку, прочитати назви рослин, тварин, птахів, занесених до Червоної книги.


          Буває – не буває.
Мета. Вивити рівень засвоєння природничих знань дітьми та їхнє вміння орієнтуватися у явищах природи.
Матеріал. Словесні тексти, слова, речення про приоду.
Правило. Діти уважно стежать за словами вихователя.
   Хід гри
Повідомлення вихователя. Я розповім вам, якою погода буває, чим займаються діти і дорослі, а ви повинні уважно слухати і відповісти, чи буває так, чи не буває, а якщо буває, то в яку пору року.
Наприклад.
-випав сніг, і зацвіли проліски.
-хлопчик поїхав на лижах збирати суниці.
-у садку цвітуть троянди, а двірник замітає сніг на стежці.
-падає жовте листя, а діти ідуть до школи.
-випало багато снігу. Діти взяли санчата й пішли кататися з гірки.
-на деревах розпускаються бруньки. Цвітуть квіти. Готуються відлітати птахи.
-хлопчик був у лісі і бачив у норі півня.

     Хто літає
Мета. Закріпити вміння дітей класифікувати комах за способами їх пересування; збагатити знання про характерні особливості комах.
Матеріал. Карточки із зображенням різних комах.
Хід гри.
Варіант 1. Вихователь розкладає на столі картки із зображенням різних комах. За його сигналом двоє дітей відбирають картки із зображенням комах, які літають (метелики, бабки, комарі, та ін..), повзають (мурахи, жуки, мухи), стрибають (коники). Завдання дається на час. Перемагає той, хто швидше згрупує й виконає завдання.
Варіант2. у кожної дитини на столі лежать картки-ілюстрації. Педагог показує одну з картинок і пропонує дітям підняти свої картки, на яких зображені комахи, які: а) літають, б) повзають, в) стрибають.



    ТРВЗ ігри  з використанням ММЧ

 "Давай поміняємося".
Мета: вчити виділяти підсистему, функцію об'єкта, обмінюватися функціями, пояснювати, коли це буває.
Хід:
Р1: Я - лід. Я прозорий та складаюся з твердих чоловічків.
Р2: Я - вода. Я складаюся з рідких чоловічків.
Р3: Я - пар. Я складаюся з газоподібних чоловічків.
Потім йде обмін: лід несподівано став складатися з рідких чоловічків, а пар став твердим. Коли це буває?

 "Теремок".
Мета: розвиток асоціативності мислення, навчання дітей порівнянь систем, закріплення алгоритму системного мислення.
Хід:
1 варіант: дитина знаходить схожість по функції, подібності систем, підсистем.
2 варіант: дитина знаходить відмінність і каже:
Р.: Тук - тук, я камінь. Хто в теремочку живе? Пусти мене до себе!
Ст.: Пущу тебе, якщо ти скажеш, що ти, камінь, відрізняєшся від мене, річки.
Р.: Ми складаємося з різних чоловічків. Камінь - з твердих, а вода - з рідких. Ми різні за формою: річка приймає форму берегів, річка дзюрчить, а камінь звук не видає.

"Де живе?"
Мета: вчити виявляти надсистемные зв'язку.
Хід:
Ст.: Де живуть рідкі чоловічки?
Д.: У склянці з водою, в акваріумі, в калюжі, ...
Ст.: Де живуть газоподібні чоловічки?
Д.: В повітрі, в гумовій іграшці, у пляшці з лимонадом, ...
Ст.: Де одночасно живуть і тверді, і рідкі чоловічки?
Д.: В кавуні, в чайнику, ...

"Мої друзі".
Мета: вчити дітей виділяти функцію об'єктів неживої системи природного світу.
Хід: вихователь пропонує розглянути системи і відповісти на запитання:
- те, що може перетворюватися з рідкого стану в твердий (вода, яйце);
- те, що може перетворюватися в газоподібний стан (лід, вода);
- те, що може відштовхуватися один від одного (вода і парасольку);
- те, що вміє взаємодіяти між собою (вода і цукор, вода і сіль).

"Тверде - рідке".
Мета: закріпити знання про перехід речовин з твердого стану в рідкий.
Хід: діти називають речовини, які з твердих перетворюються в рідкі при нагріванні (лід, сніг, масло, морозиво, шоколад).

"Місто маленьких чоловічків".
Мета: закріпити знання дітей про твердих, рідких, газоподібних станах; вчити давати їм характеристику.
Хід: 
1 варіант.
Діти проходять у ворота Міста твердих чоловічків, називаючи себе (дерево, метал, піщинка, скло тощо).
Ст.: Які ви?
Д.: Ми сильні, дружні, міцні, тримаємо форму.
2 варіант.
На дорозі в Місто рідких чоловічків діти називають рідкі речовини, і проходять у ворота (вода, молоко, сік, нафта). Вихователь запитує, чи добре їм в місті, що вони люблять робити (текти, литися, міняти форму, подорожувати, змішуватися).
3 варіант.
Ми опинилися біля воріт у Місто найвеселіших газоподібних чоловічків (хмарка, запах, дим, пар).
Ст.: Як вам живеться?
Д.: Ми не любимо сидіти на місці, любимо рух.

 "Рідня".
Мета: навчити дітей визначати родичів по якомусь ознакою речовини та предмета.
Матеріал: набір моделей МЧ.
Хід: дітям пропонується знайти рідню якого - небудь речовини; це може бути матеріальна ознака, тобто всі рідкі речовини.

"Теремок".
Мета: навчити дітей вільно орієнтуватися в моделях чоловічків твердого, рідкого і газоподібного речовин.
Матеріал: моделі МЧ.
Хід: у кожної дитини моделі МЧ. Ці чоловічки живуть в теремку за закритими вікнами і з'являються у віконці тільки тоді, коли чують назву речовини, у якому є їх брати.

"Дожени м'яч".
Мета: закріплювати вміння дітей легко орієнтуватися в твердих, рідких, газоподібних речовинах.
Хід: діти передають м'яч один одному, швидко називаючи предмети або речовини, що складаються з рідких, твердих, газоподібних чоловічків, не повторюючи їх, а ведучий намагається наздогнати м'яч. Якщо діти зволікають, то м'яч буде спійманий, і призначений інший ведучий.

"Веселий м'яч".
Мета: закріпити вміння дітей орієнтуватися в твердих, рідких, газоподібних речовин, знати, з яких чоловічків вони складаються.
Хід:
1 варіант.
Діти сидять півколом. М'яч знаходиться у ведучого. Він кидає м'яч в руки дитині і пропонує повернути його, попередньо назвавши тверде, рідке, газоподібне речовина.
 2 варіант.
Ведучий пропонує назвати речовину, в якому живуть люди, зображені на дошці.

 "Хмарка".
Мета: закріпити знання про перехід води з рідкого стану в газоподібний, допомогти зрозуміти, як утворюється хмара.
Хід: Діти зображують води в калюжах, річці, струмочку, росинці. Нагріваючись, вони перетворюються в біжучих чоловічків пара, піднімаються вгору. Високо в небі вони зустрічаються, виходить хмара.

"Снігова хмаринка".
Мета: допомогти дітям зрозуміти утворення снігового хмари, поява снігу.
Хід: діти зображують хмарка (біжать чоловічків пара). Ці чоловічки піднімаються високо над землею. Морозні чоловічки повітря оточують чоловічків пара, сильно їх охолоджують. Чоловічки пара замерзають і беруться за руки (кристалізуються). Сніжинки не утримуються в повітрі та падають на землю.
 
 "Місто змішаних чоловічків"
Мета: закріпити вміння моделювати речовини, процеси, що відбуваються в них.
Хід: діти об'єднуються в пари, трійки, моделюють речовини.
Тверде - рідке: вода в склянці, лід у воді, акваріум.
Газоподібний - рідке: лимонад, мінеральна вода.
Тверде - газоподібне: повітряна кулька, м'ячик, гумова іграшка.

"Дражнилка".
Мета: формувати вміння виявляти функції об'єкта, змінювати її, використовуючи суфікси - лка, -чк, - ін.
Хід:
Сніг - укрывалка, насыпалка, согревалка, таялка, испарялка, исчезалка.
Лід - скользилка, таялка, холодилка, морозильна камера, каталка.
Вода - поливалка, закалялка, очищалка, вмивалка.

 "Калюжка і сонечко".
Мета: показати перехід води з рідкого стану в газоподібний.
Хід: діти зображують байдужих чоловічків. Сонечко яскраво світить і нагріває їх, вони починають рухатися і виштовхувати один одного з калюжки. Один за іншим вони вистрибують, перетворюючись в байдужих та піднімаються вгору.

"Сонечко і крижинка".
Мета: показати перехід води з твердого стану в рідкий.
Хід: діти зображують крижаних чоловічків, міцно взявшись за руки. Сонечко нагріває крижинку, з'являються червоні біжать чоловічки, підбігають ближче і розтоплюють її. Дружні чоловічки опускають руки і перетворюються в байдужих.
 



                                 Екологічні ланцюжки
           Що раніше, що потім
 Дітям роздають по 4 малюнки:
а) кущик малини без квітів і плодів, з квітами, з зеленими ягодами, а також зі спілими.
Завдання. Викласти малюнки в логічній послідовності.
б) сонце, дощ, квітка, квітковий пилок, ягідка (плід, зерно та ін..).
Завдання.  Викласти логічний ланцюжок.

  Коли де буває?
Учасникам гри роздають картинки (не менше 3-4) із зображенням сезонних явищ як у різні пори року, так і в межах однієї пори, але в різні періоди (наприклад, осінь, рання, середня, пізня).
Завдання. Розкласти картинки у певній послідовності відповідно до вказівка вихователя.
Наприклад, скласти у певній послідовності картинки, що характеризують весну або різні періоди весни.

            Ігри запитання.
      Підкажіть
-куди зникають на зиму жаби?
-де раки зимують?
-який дикий звір любить малину?
-яка лісова тварина сушить собі гриби на зиму?
-чиї пташенята не знають своєї матері?
Що станеться з бджолою після того, як вона жалить?
-яку користь приносять людині синички взимку?
-навесні чи влітку цвіте бузок?
--чому граки ходять по полю слідом за орачами?
-куди повернута голівка соняшника опівдні?


         Що для чого
-для чого люди садять квіти?
-чому треба поливати квіти7
Чому треба берегти квіти?

         Я і не я
Мета:  визначити рівень знань дітей про вед інку в природі.
    Вихователь запитує, прагнучи «підловити» дітей, які на кожне запитання відповідають «Я» або «НЕ Я».
-хто грядку копав?
-Хто деревце садив?
Хто квіти поливав?
Хто гілку ламав?
Хто пташку в лісі лякав?
Хто годівничку робив?
Хто квіти зривав?
Хто гриби в лісу збивав?
 








              МУДРА (з санскриту) – це особливе положення рук, що відновлює порушення в енергоінформаційному обміні шляхом впливу на енергетичні потоки в нашому організмі. Крім того, мудри позитивно впливають на розвиток мислення, мовлення, а також дрібної моторики рук.

            
                                          МУДРА   «ЗНАННЯ»
       Знімає емоційну напругу, стурбованість, занепокоєння, меланхолічні стани . покращує мислення й активізує пам’ять. Ця мудра відроджує енергію, сили. Багато мислителів, філософів, учених користувалися і користуються нею.
      Методика виконання: Вказівний палець легко торкається подушечки великого, інші три пальці випрямлені та розслаблені, цю мудру можна виконувати як однією, так і двома руками одночасно.

Мудра "Знання"

                                            МУДРА «ЗЕМЛЯ»
   Покращує об’єктивну самооцінку, додає віри в себе, захищає від негативних зовнішніх енергетичних впливів.
   Методика виконання. Безіменний і великий пальці торкаються подушечками з невеликим натисканням. Інші пальці випрямлені. Виконується обома руками.

Мудра "Землі"



                                             МУДРА  «ВОДИ»
Покращує загальне самопочуття, зміцнює імунітет, підвищує працездатність.
   Методика виконання: Мізинець правої руки зігнутий так, щоб він торкався до основи великого пальця, який, у свою чергу, злегка його притискає. Інші пальці правої руки випрямлені. Ліва рука обхоплює праву знизу, при цьому великий палець лівої руки розташовується на великому пальці правої.



Мудра "Води"

                   Вправи для очей


ПРОГУЛКА В ЛЕСУ

Мы по лесу все ходили,
Но  грибы не находили.
По сторонам глаза смотрели:
Справа - дуб, а слева - ели.
А вверху осин вершины,
А внизу кусты малины.
В дубе – беличье  дупло,
В  нём не страшно, но  темно.
Глазки все свои закрыли.
Будто, мы в дупле побыли.
Глазками кружок обводим,
И грибы мы вдруг находим.
На полянке их гурьба.
Можно рвать их иль нельзя?
Мы подумаем,  друзья...
Красный гриб белым инеем покрыт.
Вы узнали кто такой?
Ядовитый ...{мухомор).



ДИКИЕ ЖИВОТНЫЕ

Все вы знаете из сказки,  каковы у волка глазки.
Вы прищурьте их слегка, сделайте позлей глаза.
Увидала белка волка, испугалась вдруг она.
И забегали глаза : туда-сюда, туда-сюда
(влево - вправо)
Вот идёт олень-красавец, он моргает не спеша.
Открывает, закрывает он ресницамиглаза.
А медведь в берлоге спит, только носиком сопит.
Крепко он закрыл глаза. И будить его нельзя!
Глазки мы свои протрём. Здесь красиво,
Словно в сказке!
Назовите поскорей,  что увиділи вы в ней?
Каких не было зверей?


ЖИВОТНЫЕ СЕВЕРА

Север Арктикой зовут,
Там всегда снега метут.
Мы олений запряжём,
И на Север попадём.
Глазки шире открываем,
Полярный день запоминаем:
Там светло и днём и ночью,
Поднимаем глаза к солнцу.
Глазки плавно мы закрыли,
Ночь полярную открыли:
Темнота там ночь и день,
Всюду видна только тень.
Глазки вниз мы опустили:
 Нерпа, морж в воде поплыли.
Глазки вверх мы повели –
В сопках бродят там песцы.
Справа - толстенький тюлень,
Слева - северный олень.
Медведь белый ловит рыбу,
Грозный он, не только с виду.
Глазками рисуем  круг.
Морской  заяц - моржу друг.
Звери  Арктики  жирны.
Им морозы не страшны.
Жир и шерсть всегда согреют,
Лучи солнца там не греют
Все очки мы одеваем
 И животных вспоминаем.

ПОЗДНЯЯ ОСЕНЬ

Мы бинокли все возьмём,
В осень позднюю войдём,
Вверх посмотрим мы на небо:
 В тучи всё оно одето.
Солнце светит не всегда,
И настали холода.
Вниз посмотрим не спеша,
Здесь трава уж не видна.
Ветра сильне порывы
Гонят листя со двора.
Влево мы посмотрим,  вправо:
Птиц не видно, хмуро стало.
Насекомых не видать,
Впору шубу надевать.



На лугу росли цветы.
Знаем их я и ты:
Одуванчик, василёк,
Клевер, мак и табачок.
Спят цветы, закрыты глазки.
Дыша тровно, глубоко.
Лучи к солнца, как из сказки,
Вдруг мелькнул там высоко.
И цветочки луговые,
Левый глаз слегка открыли,
А потом и правый глаз,
Нежно смотрит он на нас.
Глазки посмотрели вниз:
Муравей там тащит лист.
Влево, вправо посмотрели.
Песенку им птички спели.
И подняли вверх глаза:
Там синеют небеса.
И зажмурились они–
Шлёт им солнышко лучи.
К свету яркому привыкли.
Их головки не поникли.
Широко открылись глазки,
Мы в цветочной былисказке.
Посмотрите  друг на друга и  скажите;
«Здравствуй, утро!»


ОВОЩИ, ОГОРОД

Сегодня у нас рисование глазами.
Рисуем, ребята, мы овощи с вами.
Морковь - треугольник,  попробуйте сами:
Ведём глаза вправо и вверх,
Затем влево и вниз.
В воздухе наш треугольник повис.
Картофель - овал,  помидор - это круг.
А дальше рисуй ты сам, милый друг.
Лук... и капусту...,  редис...,  огурец....
Чьи глазки стараются?  Кто молодец?
Форму вы всех отгадали, друзья,
Но глазкам работать так много нельзя.
Закроем мы их, отдохнём в тишине.
Нам чёрная ночь видна в глубине.
Вот отды закончен, открыли глаза.
Вокруг много света, вокруг чудеса!



ФРУКТЫ, ЯГОДЫ

В сад фруктовый мы войдём
Много фруктов наберём,
Растут фрукты высоко,
Их достать нам нелегко.
Ягодки растут внизу
Их найдём мы на кусту.
А тепер мы поиграем
Смотрим прямо, не моргаем.
Назову вам фрукты я:
Глазки вверх смотрят друзья. (На дерево).
Ягодки я называю:
Глазки вниз все опускают.
Все всё поняли?  Начнём:
Фрукты,  ягоды сорвём.
Яблоко,  груша,
Слива,  крыжовник.
Лимон и клубника,
Банан,  апельсин,
Персик, смородина,
Вишня, малина,
Айва,  алыча,
Виноград, мандарин.
Глазки устали, хотят отдыхать.
Их можно закрыть и не надо  моргать.
Ночь опустилась, в саду тишина.
Фрукты все съели. Корзина пуста.


ДОМАШНИЕ ЖИВОТНЫЕ

Дети  снимем все очки
 И посмотрим на значки:
Здесь корова, кошка,  коза,
Лошадь,  кролики здесь тоже.
Вот пошла свинья направо —
Глазки тоже смотрят вправо.
Лошади гуляют слева
Глазками посмотрим влево.
Кошка прыгнула на крышу,
Там она поймает мышку.
Глазки наши смотрят  вверх.
У кошки гладкий, рыжий мех.
А собака над крыльцом,
Играет там своим хвостом.
Мы глаза опустим вниз –
У осла опять каприз.
А   теперь глаза поводим,
Будто круг большой обводим.
Все закроєм мы глаза:
Спит овца и спит коза.

         ЗИМА

Вот пришла уже зима.
И настали холода.
Вверх посмотрим не спеша:
Солнце есть, нонет тепла.
 Вниз опустим мы глаза:
Вся в снегу уже земля.
Мы вокруг поводим глазки:
Все деревья словно в сказке.
И поёт в лесу метель.
Лишь зеленой стоит ель.
Крепко мы закроєм глазки.
Длинные зимою ночи.
Посидим так, отдохнём,
И занятие начнём
                                                  





                        Психогімнастика для дітей

                    

Вправа «Я – Сонце»
-         Я – маленьке сонце. Я прокидаюся, вмиваюся.
Я розчисую свої промені й підіймаюся вільно й урочисто.
Я – велика куля. В мені багато тепла і світла.
Я – велике сонце. Я дарую своє тепло всім:
Небу, хмаринкам, річкам, полям, людям.
Я видихаю тепло. Я перетворююся на тоненький сонячний промінець.
Я лечу на землю і пірнаю в м’яке зелене листя,
Я купаюся в голубих хвилях моря,
Я граюся у білій піні, я посміхаюся від щастя дарувати світло.


Упражнение «Я дождь»
-         Я дождь. Я выплываю с большойтучи и лечу над землёй.
Я маленькая, прозрачная капелька дождя.
Мне приязно кружить в воздухе, среди других капелей.
Я дождь. Я встречаюсь с землёй и кричу ей: «Здравствуй»!
Меняподхватывает лёгкий ветер и я пою ему : «Здравствуй»!
Я умиваю осеннийжелтый лист, дотрагиваюсьего губами, руками, всем своїм телом. Я обмиваю его и стою сов сем маленькойкапелькой.
Я мягко опускаюсь в объятиятёплойземли и она с облегчениемвздыхает

Вправа «Я хмаринка»
-         Я хмаринка. Я велика, м’яка пухнаста.
   Моєму тілу приємно бути хмаринкою.
Мені легко і вільно. Я пливу в блакитному небі.
Мої руки легкі, вони допомагають мені рухатись.
Я піднімаю в гору очі і вдихаю світло всім своїм тілом.
Я наповнююся світлом. Я стаю світлішою, добрішою, красивішою.
Я відчуваю в собі сніг. Я переповнююся снігом.
Я можу подарувати свій сніг землі.
Я видихаю сніг, і він легкими сніжинками вирушає в путь

Вправа «Я дерево»
-         Я дерево. Я живу в лісі, стою в густій м’якій траві.
Мої ноги перетворюються на корені, вони занурені в приємну теплу землю
Моє тіло перетворюється на стовбур дерева.
Мої руки стають його гіллям: великим і маленьким.
Вони підіймаються долонями до неба.
Я відчуваю сонячне тепло. Я вдихаю його в себе і воно розливається по всьому моєму тілу.
         Я дерево. Я люблю гратися з вітром. З легким вітерцем граються мої найменші гілочки. Грайливий вітер розхитує великі товсті гілки.
Сильний вітер похитує мій стовбур. Від зустрічі з вітром починає кружляти в повітрі моє листя. Воно вальсує і тихо вкриває землю осінньою ковдрою

Вправа « Я сніжинка»
         Я сніжинка. Я народжуюся крихітними кристаликами з великої хмари.
Мене обережно підхоплює своїми долонями вітер і ласкавим подихом зачаровує мороз у казкову сніжинку.
         Я сніжинка. Я кружляю легко в повітрі своїм мережаним вбранням і сяю криштальними промінцями. Я урочисто ступаю на землю, зустрічаюся з тисячею інших сніжинок. Я захоплююся їхнім розмаїттям і радісно дивуюся своїй унікальності.
         Я неповторна сніжинка в білому пухнастому покривалі, яке щиро вкриває землю, блищить під сонцем, морозною піснею, переливається під високим небом блакиттям і сріблом

 


                                  

Комментариев нет:

Отправить комментарий