суббота, 15 ноября 2014 г.

Досвід роботи по вихованню екологічної культури у дошкільників

                          
                      Формування екологічної культури дошкільника.


Екологічна освіта є освіта моральність, духовність, інтелекту.  Людини і природи філософів, поети та художники всіх часів і народів вшанували цього вічне і завжди актуальні питання. Але, можливо, він ніколи не так гостро, як сьогодні, коли загроза екологічної кризи та катастрофи підступає над людством і проблема Екологізація матеріальної та духовної людської діяльності стала життєвою необхідністю, однією з умов збереження спільними для всіх.
   Природа специфічно реагує на насильну запис на його території: планети стрімко зникнення видів тварин і рослин, і визволені  місця заповнюються шкідливими і небезпечними організмами, включаючи патогенних; Характерною рисою недавнє збільшення числа алергічних і нервово психічних захворювань, збільшує кількість дітей з вроджених аномалій.  Протягом століть людини була споживача по відношенню до природи: жив і користувався її подарунками, не турбуючись про наслідки.
І в мене виникло бажання охороняти природу з її без необхідності варварського знищення і забруднення, виховувати у дітей дбайливе ставлення до неї. І все це починається з самих маленьких. У дошкільні роки освоєння основи екологічних знаннях найбільш ефективно, коли діти сприймають природу дуже емоційно, як щось живе. Є величезний вплив природи на дитини: вона зустрічає малечу морем звуків і запахів, таємниць і загадок, змушує  вас зупинитися придивитися і замислитися. Красота оточуючого світу народжує почуття прив’язаності до того місця, де народилися та живеш, та врешті-решт, любові до Батьківщини.
"Рибі - вода, пташці - повітря, звірю -  ліс, степи, гори. Людина потрібна Батьківщина. І  захистити природу означає охороняти Батьківщину."
    Таким чином я поставила перед собою таку мету:
-         Виховання гуманне відношення до природи (моральне виховання)
  Завдання:
·        Формувати систему екологічних знань та уявлень (інтелектуальний розвиток);
·        Розвивати естетичні почуття (вміння бачити та відчувати красоту природи,  бажання  зберегти її).
·        Участь дітей у посильний для них діяльності  по догляду за рослинами та тваринами, по охороні і захисту природи.
     Всі компоненти подібного комплексного підходу до екологічного виховання  в  умовах дошкільного закладу не існують в ізоляції, але пов'язаний. Таким чином, гуманного ставлення до природи виникає в процесі пізнання, що оточуючий нас світ унікальний, неповторний,  потребує нашої турботи і закріплюється в процесі практичної діяльності для догляду за кімнатними рослинами, мешканцями живого куточка   і так далі.
          Відкрити перед дітьми красу природи та навчити бачити її діло складне. Для цього я сама повинна вміти жити у гармонії з природою, а діти повинні бути готові  наслідувати кожний її рух. Вони дуже спостережливі і уважні до слів вихователя, добре відрізняють позитивне та негативне у діях дорослого. Екологічна вихованість,щира любов до природи означає не тільки  певний душевний стан, сприймання її краси, але і її розуміння і пізнання.
     Таким чином, важливою умовою успішної реалізації комплексного підходу є  створення середи у якій я особистим приміром  демонструю дітям вірне відношення до природи та активно, по мірі своїх можливостей, разом з дітьми приймати участь у природоохоронній діяльності.
   У своїй групі я проводжу велику роботу по вихованню екологічної культури дошкільників.
У нас є природознавча література, посібники, схеми, таблиці, дидактичні посібник, ігри екологічного змісту.
   У групі створено куточок природи, який знайомить дітей з кімнатними рослинами, умовами необхідними для їх росту та розвитку, для спостережень і праці у природі.
      Екскурсії – один з основних видів занять і особлива форма організації роботи по екологічному вихованню, одна з трудомістких та складних форм навчання. На екскурсіях я знайомлю дітей з рослинами, тваринами та одночасно з умовами їх мешкання, а це  сприяє  освіті первинних уявлень про взаємозв’язки у природі. Завдяки екскурсіям розвивається спостережливість, виникає  інтерес до природи. Знаходячись  у парку, на березі ріки, ми з дітьми збираємо різноманітний природничий матеріал, для наступних спостережень та роботі у групі, у куточку природи. Краса природи, оточуюча їх, визиває глибокі переживання,  сприяє розвитку естетичних почуттів.
Прогулянки також широко використовуються для екологічного виховання дітей. Я знайомлю дітей зі зміною природи по сезонах (тривалість дня, погода, зміни у житті рослин та тварин, праця людей). На прогулянках я організую  ігри з природним матеріалом(пісок, вода, сніг, листя, плоди). Для таких ігор на ділянці маємо таке обладнання, як ящик з піском, совочки, формочки. Саме на прогулянці діти знайомляться з властивостями  піску, землі, снігу, льоду, води. Крім того використовую різноманітні ігрові вправи «Знайди за описом», «Що, де росте», «Впізнай і назви», «Вершки коріння», «Загадки про тварин»,  на впізнання дерев, кущів, квітів,  тварин (по слідам, звукам та ін.). Діти дуже люблять грати у ігри з іграшками, які рухаються за допомогою вітру. Через ігри діти можуть  визначити  силу і напрямок вітру, його контрастність.
   Для встановлення причин явищ, зв’язків та відношень між предметами і явищами я стараюсь використовувати як можна більше дослідів. Дослід завжди повинен будуватися на основі наявних уявлень, які діти отримали у процесі спостережень і праці. Проводяться досліди частіше всього у старших групах, а в молодших і середніх групах використовуються  відокремлені пошукові дії.  У кожному досліді розкривається причина спостерігаємого  явища, діти підводяться до судження, висновки. Уточнюються їх знання про  властивості і якості об’єктів природи (про властивості снігу, води, рослин, про їх зміни та ін..). Досліди сприяють  формуванню у дітей пізнавального інтересу до природи, розвиває спостережливість, мислинєву   діяльність.
Частіше на заняттях я використовую художню літературу. Художня література про природу глибоко впливає на почуття дітей. Спочатку я використовую літературу, рекомендовану програмою. Після читання з дітьми проводжу бесіду, задаю питання, бачу у очах дітей співчуття, переживання  або радість, захоплення. Дуже приємно, коли діти задають питання, де проявляється у низ турбота та любов до друзів наших менших: «А його хтось врятує?», «А вони не змерзнуть?», «А чому йому ніхто не допоміг?» Дуже важливо донести до дітей  смисл твору.
     У дитячому садку проводяться конкурс дитячих робіт: «Поділки з природничого матеріалу до осінніх свят»,  «Світ очами дітей». До роботи залучаю і батьків. За  спільну роботу, діти і батьки  отримують вдячність та сюрпризи.
  Дуже тісну роботу ведемо по екологічному вихованню із сім’єю. Тільки спираючись на сім'ю, тільки спільними зусиллями  ми можемо рішити головне завдання – виховання людини з великої літери, людини екологічно грамотної. У роботі з батьками по екологічному вихованню дітей ми використовуємо як традиційні форми (батьківські збори, консультації, бесіди), так і нетрадиційні (ділові ігри, прямі телефони, круглий стіл, дискусії). Для батьків, діти яких проявляють жорстокість до тварин, мета бесіди – не нашкодь. Для батьків, діти яких проявляють байдужість, мета – зацікавленість. Тому для кожної підгрупи батьків доцільно організовувати  окрему бесіду.
      Таку форму роботи, як консультації, наприклад: «Використання художньої літератури в екологічному вихованню дошкільників в сім’ї можна почати з перегляду виставки книг про природу для дітей.
  Ще одна форма роботи з дітьми це робота за інтересами по формуванню у дітей екологічного світогляду «Юні екологи», яку я організувала  у групі.
       Було розроблено планування роботи з ознайомлення дошкільників з навколишнім світом.  В роботі з дітьми використовувалися спостереження, бесіди, пошуково-дослідницька діяльність,  творча. Цінність такої праці у тому, що діти починають відчувати відповідальність  за збереження оточуючої природи, бережливого відношення до неї, та розвивають емоційно-ціннісне ставлення.
       Вивчаючи велику кількість методичної літератури, прийшла до висновку, що вірно організоване, систематизоване екологічне виховання сприяє вигідному впливу на розум, почуття та волю дошкільника. Каменський бачив у природі  джерело знань, засіб для розвитку розуму, почуття та волі.  У процесі роботи проводила опитування, моніторинг. Діагностика по екологічному вихованню  свідчить про те, що робота дає позитивний результат.
      Виходячи  з вище викладеного в цілому, можна зробити висновок:
       Такі форми роботи допомагає мені розвивати та закріплювати у дошкільників здобуті знання про оточуючий їх світ, розвиває творчий потенціал, увагу, гуманне відношення до природи, вчити діяти не тільки самостійно, але й в співробітництві з іншими однолітками та дорослими.
 Я рахую, що у результаті проробленої роботи є позитивні результати:
- сформованість початкової екологічної культури у дітей;
- сформовано усвідомлене вірне відношення до об’єктів та явищ природи;
- розвиваються розумові  здібності дітей, які проявляють вміння експериментувати, аналізувати, робити висновки;
- зміцнився зв’язок педагога з батьками;
- появився рівень самоконтролю та самооцінки, за рахунок придбаних знань;
- З’явилося бережливе відношення до природи.
     Таким чином, рахую, що екологічна освіта позитивно впливає на розвиток особисті дитини. Крім освітніх знань та вмінь розвиває та виховує естетичні та етичні якості особистості дошкільника, виховує почуття відповідальності за рідну природу, край, почуття громадянськості та патріотичності, виховує гуманну особистість, морально та фізично здорову.

                         Конспект інтегрованого заняття 

                      (з екології та зображувальної діяльності)

                                    "У світі тварин"

                                      (середня група)


                                                   
                                  Програмовий зміст:
Особистість дитини:  Вправляти  дітей в ігрових рухових  вправах, покращувати дрібну моторику; розвивати мисленнєві дії (аналіз, узагальнення).
Дитина в соціумі: формувати прихильне ставлення один до одного; розвивати прагнення брати участь у продуктивній діяльності; ділитися своїм досвідом, уміннями, знаннями; підтримувати загальну для всіх мету діяльності.
Дитина у природному довкіллі: закріплювати знання дітей про те, що море – спільна домівка водних мешканців; уявлення про назви мешканців моря. Дати дітям знання про море, розвиток риб.
Дск: розвивати  вміння дітей створювати колаж за допомогою композиції, скориставшись різними нетрадиційними  техніками зображувальної діяльності (зокрема: друкування по трафарету, малювання:  пальцями, капустою, восковими олівцями і аквареллю; аплікація: нитками, різнокольоровим пшоном, квасолю, горохом). Виховувати  охайність, інтерес до зображувальної діяльності.
Гра дитини: формувати вміння брати участь у дидактичних, настільно-друкованих іграх; дотримуватись норм та етикету спілкування.
Д псп: розвивати інтерес до довкілля; формувати пізнавальну активність; закріплювати орієнтування у сенсорних еталонах (колір, форма, величина).
Мовлення дитини: закріпити в словнику назви деяких риб; розвивати звязне, монологічне  мовлення; вправляти дітей у відгадуванні загадок по ТРВЗ.

Матеріал:  кольорові воскові олівці, акварель, гуашеві фарби, різнокольорове пшоно, нитки, клей, вода, пензлі, картки для ігор, запис мелодій, папір, ножиці., картинки водних мешканців, блоки Дьенеша.
                                             ХІД ЗАНЯТТЯ
                               (Діти заходять до групи)
Вихователь: Діти, до нашого клубу «Юні екологи», сьогодні надійшов лист з передачі «У світі тварин». Зараз я його прочитаю.
      «Дорогі друзі, запрошуємо ваш клуб «Юних екологів» прийняти участь у зйомках передачі «У світі тварин». А тему передачі ви дізнаєтесь зі звукового листа, спробуйте здогадатися. З повагою редакція передачі «У світі тварин».
            (Діти слухають звуковий лист)        
Вихователь: - Що ви почули у звуковому листі? (звуки води). А де буває вода? (У крані, у річці, в океані, морі, дожді)
  Хто може жити у річках, морях, океанах? (Риби).   
   Ми з вами відправляємось на зйомку передачі, тема якої: «Жителі морів та океанів». Але для початку нам потрібно підготуватися. Сідайте на ковбик і проведемо підготовку.
        (Звучить тиха музика. Діти виконують мудри)
1.     Мудра «Землі»
2.     Мудра «Води»
3.     Мудра «Знання»
(Діти встають )
     Вихователь: -  А зараз ми відправимося на телебачення, щоб прийняти участь у зйомках передачі «У світі тварин».
        (Діти стають один за одним та йдуть під музику)
Вихователь:  Для того,щоб пройти до залу нам необхідно взяти чарівні білети. Кожний  бере собі білет. (Діти підходять до столу і беруть один із блоків Дьєнеша і займають свої міста,прочитав схеми на стільчиках).  
Ведуча: Здрастуйте дорогі  друзі и телеглядачі. Я рада бачити вас у нашій студії. У нашій передачі приймає участь клуб «Юні екологи» з групи «Берізка» ясла-садка №5 з міста Нової Каховки. Як ви вже зрозуміли наша передача присвячена жителям морів та океанів. І я відкриваю перший розділ нашої передачі «Загадкова» :
      Дети отгадывают загадки про морских обитателей.
Ось де не впевнений очей вода синій простори.                                                                                 
 Він ловить стіни, білі гребеня хвилі над хвилі.                                                            
 І іноді це тихий так гладко.                                                                                                                    
Все, що він може дізнатися?(Морська)

Це найбільший звір як багатолисті лайнер.                                                                                            І їсть-повірте мені! -тільки дрібниця-планктону.                                         
Плаваючий тут і там, на арктичні моря.    (Кіт)

Вище риба у воді є дуже зло риби.                                                                        
Показані її  знову і раптово зникла.   (Акула).

Ви, звичайно, мій друг                                                                                                  щось чув про мене :                                                                                                           Я завжди п’ятиконічна                                                                                              
і живу в самому низу(Морська зірка)

Прокотився про нього слух                                                                                
вісім ніг та голова.                                                                                                   
  Щоб усім страшніше було,                                                                                   
випускає він чорнила.  (Восьминіг)

Поясняю дитині,                                                                                                       
щоб не було помилок:                                                                                                
звір, повітрям дихаю,                                                                                               
але подібний на великих  риб.                                                                                  
У водне поло я спритний ватерполо я ловкач,                                                         
з дітьми граю у мяч.   (Дельфін)

Кожний хто бував на морі,                                                                                     
З парасолькоюс яскравою знайом.                                                                         
Я з води і з солі                                                                                                          
Він повністю складається.                                                                                       
  Не чипай його ти у воді -                                                                                           обпікає, мов вогонь. (Медузи).

   Ведуча: Молодці! А тепер переходимо до наступного розділу нашої передачі:   «Оглядовий».
           Наші кореспонденти з клубу «Юні екологи» підготували цікаву інформацію про морських жителів.
   (На дошці прикріплені картинки морських жителів. Діти по черзі виходять  показують і розповідають про морських жителів).
Ведуча: - Де крім океанів і морів можуть жити риби. (акваріум, ріка, дельфінарій).
   Яка на смак вода у морі? (Солона). У річці?   В реке? (Прісна)
    Як ви гадаєте морські жителі можуть жити у прісній воді? (Ні). Чому? (Діти висловлюють свої припущення).
    -  А зараз я запрошую  зробити перерву, рекламну паузу.
               Фізкульхвилинка                
1.     В Солоній блакитній водиці
Пливе риб хода. 
         Лускою злата гра
         Плавцями махає зграя  
       Діти йдуть по всій пропонованій  площі  «моря» зображуючи плавучі риби.
2.     Ростемо ми у воді морській,                                                                  
 тягнемося до світла дружньою сімєю.                                                               
Присісти, перегрупуватися, руки зєднати долонями перед грудьми. Повільно піднятися зображуючи ріст та погойдування.   
3.     А ось на дні тих і суворий
Причаївся восьминіг.                                                                                     Присісти, зобразити рух щупальця; кисті рук приставити до очей як біноклі.
4.     Морські коньки - великі пустуни.                                                           
  Один за одним вони                                                                             
  Стали у крузі.                                                                                                       Прямий галоп по колу, руки довільно. Прямой галоп по кругу, руки произвольно.
5.     Прийшла ніч, принесла тишу                                                                      
Занурились усі дружньо вниз                                                                  
 спати лягли на дні морському.                                                                   
 Діти довільно зображують сон.
6.     Сонечко піднялося, 
світло принесла                                                                                                             
 один, два, один, два 
0 дружньо до сонця потягнись.
Потягивание, поднять руки вверх.
Ведуча:  І знову запрошую вас зайняти свої місця. Розкажіть, чим вкрито дно  морське ? (камені, пісок, раковини)
  -  Що росте на дні  морському? (Водорості, актинії, корали)
  -  Для чого потрібні водорості? (Годування для риб, захист від хижаків).
     Як використовують люди водорості? (Вони їх добувають і використовують у їжу – називається морська капуста, роблять із водоростей теплоізоляційний матеріал під дах). 
      Наші очі  стомилися, зніміть окуляри покладіть на стіл.
         Вправа для очей 
         В морі синім блакитнім                                                   
         Риби  пливуть у воді                                        
         Справа риба, зліва риба
         Повертають очі вправо – вліво
         З верху плаває дельфін
         Підняти очі вгору    
         А на дні лежить, морському
         Страшно грозний восьминіг
         Опустити очі вниз.
         Темно у глибині морській
         Сплять всі риби глибоко.
         Закрити очі щільно.
         День настав і всі прокинулись
         Очі ми свої зігрієм.
Ведуча:   Починаємо третій розділ передачі «Ігрова». Запрошую вас у ігрову залу. До вашої уваги пропонується гра.
                                    Гра «Знайди свою рибу»
  Мета: Закріпити знання дітей про морських жителів, їх зовнішній вигляд.
   Хід гри: У кожної дитини велика карточка з відповідними рибами і 6 пустих клітинок. У каждого ребёнка большая карточка с определёнными рыбками и 6 пустых клеточек. Окремо лежать картки з рибами. Діти знаходять потрібні картки і розкладають у пусті клітини.
Ведуча:  У наступній грі прошу відгадати загадки «Рідке у твердому; тверде у рідкому) (Діти пропонують варіанти відгадок: суп у тарілці, сік у чашці, акваріум, рідке мило у пляшці; ягода у компоті, ложка у супі, риба у воді, черепаха у воді, раковина у воді і т.д.).
   -  А тепер пропоную перевірити, як ви знаєте послідовність розвитку риб.
                      Гра «Ланцюжок» 
    Мета: закріпити знання дітей про послідовність розвитку риб.
   Хід гри: у дітей картки. Вони розкладають карточки у потрібній послідовності. 
Ведуча:  Запрошую вас до глядацької зали. Ми розпочинаємо наш 4 розділ передачі: «Мрійний».
             Зняття зорової втоми.
                 Релаксація «Море»
    Діти сидять зручно. Закрійте очі, розслабтеся. Зробимо глибокий вдих-видих (2 рази). Ми  Дети сядьте удобно. Закройте глаза, расслабьтесь. Сделаем глубокий вдох-выдох ( 2 раза). Ми відчуваємо тепло, спокій. А тепер уявіть, що ми з вами на березі теплого, ласкавого моря. Сидимо на мякому пісочку і усміхаємося сонечку. Воно ніжно торкається своїми промінцями щік, носа. Нам приємно відчувати тепло сонечка. В нас гарній настрій. Але ось повіяв легкий вітерець. Як приємно вдихнути свіжість моря. Зробимо вдих-видих (2 рази). Вдихаємо повній груди. Ми відчуваємо, як морські хвилі  накочують і відкочують, бризкають на нас прохолодною, солоною водою. Ці  бризки  нам приємні. Нам подобається слухати  прибій. Зробимо вдих-видих (2 рази). Морська мандрівка закінчилась. Відкрийте очі, потягніться. Стисніть і розтисніть кулачки.   

 Ведуча : - І нарешті ми починаємо 5 розділ нашої передачі «Мистецька». Ми приготували для вас ізостудію. Пропонуємо  створити картину про жителів моря, на память нашій передачі. У кожного буде своя частина картини. А щоб ви знайшли своє місце вам допоможуть морські камені, але спочатку підготуємо наші руки і пальчики
Пальчикова гімнастика «Рибка плаває у водичці»                       
       (Долоні зєднанні разом перед грудьми, рухи відповідно тексту)
  Рибка плаває у водичці
  Рибі гратись весело
  Рибка, рибка пустунка
  Хочемо тебе спіймати
  Рибка спинку зігнула
  Крихту хлібну узяла
  Рибка хвостиком махнула
  Рибка, рибка попливла.

     Роздаю дітям морські камені, діти знаходять своє місце за схемою. Питаю у дітей: хто, що і чим буде виконувати свою частину картини. Вихователь забезпечує індивідуальну допомогу.   
Ведуча: А тепер давайте  створимо нашу картину, розмістимо наших жителів.
     Ведуча дякує за картину і роздає медальки за участь у передачі. Ведуча дякує  за картину и роздає  медальки за участь  у  передачі.






                                                                    Гра "Ланцюжок"











Гра "Знайди  свою рибку"


        КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ ПО ЕКОЛОГІЧНОМУ ВИХОВАННЮ
                               "ПОДОРОЖ ПО УКРАЇНІ"
                            (ліс, гори, водойма, лука, степ) 
                                      (старша група)

 Програмовий зміст:    формувати у дітей уявлення про різні види місцевості, їх мешканців. Розповісти про багатство рідної природи; розвивати    допитливість, вміння аналізувати, узагальнювати. Виховувати любов до природи, бережливе відношення до неї.
 Матеріал:  Демонстраційний: картинки тематичні «Ліс», «Лука», «Степ», «Гори»; картинки з зображенням птахів, тварин, комах для ігри « Птахи, звірі, комахи»; контури польових квітів; 
    Роздатковий матеріал:         п’ять конвертів з частинами малюнків до певної темі; польові квіти (по 2 на кожну дитину): ромашка, мак, дзвіночок, кульбаба; індивідуальні картки із зображенням рослин і тварин певної місцевості; малюнки із зображенням різної місцевості для роботи у групах; карточки – правила поведінки в природі.
                                       
                               Хід заняття
 (Діти стоять у крузі)
 Вихователь:    Ми живемо з вами на планеті Земля. Природа на нашій планеті багата та різноманітна. А вивчати ми її почнемо з рідного краю – нашої країни України. Щоб потрапити у різні куточки нашої Батьківщини, потрібно фізично підготуватися, подорож буде довга. Приготувались?
                                              Шагом руш на місці, дітки,
                                              Руки вгору підняли
                                              Потім в сторони і вниз.
                                              По команді – стій.
                                              А тепер присіли, встали
                                              Як жабки пострибали.
Вихователь:   Щоб здогадатися, куди ми відправимося сьогодні, та про що дізнаємось, потрібно виконати завдання Знайки. (Входить Знайка)
                        (Дітти діляться на п’ять груп)
Знайка:   Я приніс для кожної групи конверт, в якій лежать частини одного малюнка: вам необхідно скласти їх і тоді ви дізнаєтесь, куди  ми відправимося. (Знайка роздає кожній групі конверт, в якому лежать частини одного малюнка: 1-ї груи – степ; 2-ї групи – ліс; 3-ї групи – лука; для 4-ї – гори; для 5-ї – водоймище. Коли діти виконають завдання, малюнки дублікати вивішуються на дошку)
Вихователь: Як назівається місто, де росте багато дерев ? (Ліс)
-         Хто з вас був у лісі? Що там бачили? За кем спостерігали? (Відповіді дітей). Молодці.
-         Подивіться на малюнки. (вивішуються декілька малюнків на тему «Ліс»)
-         Тихо у лісі, похмуро, але якщо уважно придивитися та прислухатися, можливо побачити, що в лісі бурлить життя.
   (Читання вірша І. Подгорянка «Ліс»)
                                              ЛІС
-         Які дерева ростуть у лісі? (відповіді дітей)
-         В лісі, у яких ростуть тільки дуби. Це дубовий гай. ( показ малюнка)
-         Ліса в яких ростуть берези, називають березовим гаєм або березняком.
-         А як назвемо ліс, в якому багато сосен? (сосновий  бір).
-         Названня яких птахів та тварин ви почули у вірші? (Відповіді дітей).
-         А тепер давайте згадаємо правила поведінки у лісі? (Відповіді дітей.
-         Серед карток, знайдіть, потрібні правила. (Діти виконують завдання). Молодці, ми пройшли першу зупинку. Прийшов час відпочити.
                                            Фізкультхвилинка
                                            Психогімнастика «Я – дерево»
Знайко:    Зараз я пропоную вам погратися у гру «Птахи, звірі, комахи»
      (Діти діляться на три групи. Вибирають по одній картинці, на якій зображені птахи, тварини, комахи. Згідно картинки, діти повинні домовитися, кого з птахів (тварин, комах) вони будуть показувати. Діти за допомогою жестів, рухів, міміки показують вибраних тварин, а інші відгадують)
Знайка:   Нам пора відправлятися на другу зупинку подорожі. Хто з вас бував з батьками в горах? Розкажіть про свої враження? (розповіді дітей).
- Молодці
Знайка: На крайнім заході України знаходяться гарні гори Карпати. (Знайка показує картинки «Гори»). За одним  хребтом підводиться другий, за другим – третій. Гарним ланцюгом оточують вони західні кордони  України. Мало в Карпатах стрімких скель, глибокі впадини. Округлі, нахилені  схили гір  оброслі темно-зеленими дубами, білокорими   красовицями берізками, могутніми буками. Літом у Карпатах часто йдуть дощі, і тоді горні потоки виходять з берегів та з ревінням перекочуються через камені глиби, наповнюють водою горні озера, і серед них – озеро Синевір.  Взимку гори сплять під товстим шаром снігу, і  гомінливі лижники з’їджаються до Карпат покататися з пологих гірних схилів.На сонячній  поляні тут пасуться олені, козулі.

Нагулюють нажолудях сало дикі свині. На них охотяться вовки, ведмеді, в гірних потоках ловлять рибу видри. Гріються на сонці швидкі  ящірки, блискучі медянки, гадюки. На сонячній  поляні тут пасуться олені, козулі.
А тепер запрошую пограти в гру «Світло на горі!»  
 (Діти сидять або лежать на килиму)                                                                Спочатку я буду говорить різні фрази: : «Діти в саду», «Зірка на небі», «Метелик на квіточці» та янш. Ви спокійно сидите або лежите на підлозі. Але коли я скажу «Світло на горі!» ви повинні підстрибнути та підвестись на ноги. 
(Гра проводиться три рази) 
Вихователь: А зараз зручно сядьте і уважно послухайте казку «Подорож  струмків», а потім Знайка вам задасть питання. 
(На дошці виставляю картинки  утворення річки, озера, моря, океана. (Читання казки) 
Знайка:  Ви прослухали казку, а тепер спробуйте відповісти на мої питання: 
-Про які водойма згадується у казці? (Відповіді дітей) 
-Хто з вас бував на моря? (Відповіді дітей) 
-Які тварини мешкають в морі? (Відповіді дітей) 
-Які водойма ви знаєте? (Відповіді дітей) 
-Які тварини мешкають в озері? (Відповіді дітей) 
-А які рослини? (Відповіді дітей) 
-Молодці! 
Вправа ддля очей 
Знайка: На вже чекає інша зупинка. 
-Територія біля озера, річок, ставків називають луками

 (Показую малюнок)
    Гра квіткова поляна. 
(Дітям пропонується розглянути папір бумаги зеленого кольору, на якому контурами зображені польові квіти: ромашка, кульбаба, дзвіночок, мак та інш. Діти беруть по одній чи дві квіточки, називають їх та знаходять їх місце на папері  згідно контура). 
Знайка: Кого  притягують ці яскраві квіти? Чому? (Відповіді дітей) 
-Якому правилу поведінки треба дотримуватися знаходячись на лузі?  Чому? (Відповіді дітей) 
-Молодці! 
Знайка: І ось остання наша зупинка: у степу.  (Знайка показує картину «Степ») 
-Розгляньте картину. Чи є у степу дерева? 
-Що загальне у степу та лузі? Чим відрізняються? (Діти обмірковують і відповідають) Молодці! 
-Степ – без лісова місцевість, бідна на вологу. А ось  різноманітність трав багато. 
Вихователь: Запрошую вас перевірити отримані знання та  пограти угру «Хто де живе», «Що де росте»
Гра «Хто де живе?», «Що де росте?» 
Вихователь: У вас на столах лежать карточки: у когось – з малюнками різної місцевості, у когось – із зображенням рослин або тварин, які мешкають на цих територіях. Вам потрібно об’єднатися у групи,  за наявністю тварин або рослин у лісі, степу, горах, водоймах та на лузі. (Діти виконують завдання) 
Знайка-Молодці діти, ви всі показали хороші знання про нашу місцевість, тому що були дуже уважні. А мені пора відправлятися у своє місто Квіткове, де мене чекають мої друзі. 
Вихователь: В яких частинах України ми побували? 
-Що цікавого дізналися про ліс, гори, степи, лука? 
-На цьому наша подорож завершена і нам пора повертатися до дитячого садка.



 
Мак

Кульбаба

Ліс

Контур квітів

Контур кульбаби

Поле з кульбабів  до гри

Море

Контур Ромашки

Ромашка

Поле маків до гри

Лук

Дзвіночок

Поле з ромашків до гри

Озеро та зі струмком

Степ

                       КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ ПО ОЗНАЙОМЛЕННЮ 

                      З ПРИРОДОЮ У 2-ІЙ МОЛОДШИІЙ ГРУПІ НА ТЕМУ:   

                            "ОСОБИСТІСНО-ОРІЕНТОВНИЙ ПІДХІД ДО

                   ФОРМУВАННЯ ВІДНОШЕННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ ДО ПРИРОДИ" 

  Програмовий зміст:
Розширяти знання про характерні ознаки осені, формувати уявлення про спосіб життя диких тварин та людей восени.
  Вчити обстежувати предмети на дотик, за вагою;  визначати дослідним шляхом, які предмети плавають, а які тонуть; познайомити з особливостями води
Продовжувати вчити дітей  встановлювати взаємозалежність у рослинному та тваринному світі; складати ціле з декількох частин; прийому малювання ( друковим способом). 
 Розвивати мовленнєву мову, пізнавальний інтерес, емоціональність, чутливість. Виховувати  співчуття до близьких, емоційно-позитивне відношення до природи.
 Матеріал:   Картина-карта «Осінь», карточки із символами осені, фланеліграф, листочки,, гриби, хмари, сонце, камені, басейн із водою, розрізні картинки, фарби (жовта, помаранчева, червона), паралонові губки, клейонки, ватман .
                                                   Хід заняття:
Вихователь: Діти подивіться скільки прийшло гостей. Давайте привітаємось. (Діти вітаються).
    Встаньте усі круг мене. Подивіться один на одного в очі і посміхніться, подаруйте своєму другу  ніжну ласкаву посмішку. Ми відправляємось сьогодні в подорож у чарівний ліс. Візьміться за руки і закрійте очі, і слухайте:
                                  Коли вона загляне в сад
                                  Наллється соком виноград,
                                  Яблука різних сортів
                                  Стануть солодкі, як мед.
                                  Як піде по лісам
                                  З пензлем чарівним в руках –
                                  Все розмалює на шляху,
                                  Берези стануть золоті
                                   І ми запросимо з поклоном
                        -Заходь к нам в гости
                         Осінь золота.
Осінь: Здрастуйте діти. Ви мене впізнали. Я осінь. Я дуже рада бачити вас.
   Діти я щось чую, адже хтось плаче у моному лісі. Давайте подивимось хто це. Хто

це під деревом плаче?(Їжачок)
Осінь: Чому ти їжачок плачеш?
Їжачок :– Ще недавно було тепло, дзвінко співали птахи, навкруги  було зелено, трава висока. А тепер все пожовтіло, з дерева опадають листочки, часто ллють дощи, дує вітер, та стало чомусь холодно. І я не знаю, що мені робити. А мені так хочеться, щоб знову стало тепло і  заспівали пташки.
Осінь: Не сумуй їжачок. Діти допоможемо їжачку? (Да)
 Для початку скажіть їжачку, яка зараз пора року? (Осінь).  Молодці, вірно. Зараз ми з вами складемо портрет осені. Для цього у мене є спеціальні картинки, я буду задавати вам питання, а ви будете знаходити відповідну картинку і давати її мені.
1.     Як ми дізнаємося, що прийшла осінь? (Стає  холодно, листочки опадають)
2.     У який колір розфарбовує осінь усе навкруги? (у жовтий, червоний, помаранчевий)
3.     Якою стає погода осінню? (похмура, дощова, повітряна)
4.     Що ми бачимо частіше осінню зранку? (туман)
5.     Що частіше зявляється на осінньому небі?  (темні хмари). Що вони приносять? (Дощі).
6.     Що відбувається з тваринами осінню? (вони готуються до зими).
7.     Як вони готуються до зими? (змінюють шубки на теплі, заготовлюють  запаси на зиму; накопичують підшкірний жир, щоб взимку спати).
Осінь: Молодці. Да, вірно, вони готуються до зими, тому що Осінь перехідний період від літа до зими. І дає всьому живому підготуватися до зими. Адже усе навкруги живе, такі як і ми, і дерева, і тварини, і птахи. Адже й ми теж готуємось до зими.
8.     А як готуються люди до зими? (починають одягати теплі речи)
9.     Що ще роблять люди? (теж заготовлюють запаси: овочі і фрукти)
10.                       Що відбувається з птахами? (відлітають у вирій).
11.                       Тепер розкажіть, що повинні їжачки робити восени? (збирати траву, листочки до нірки, щоб було тепло, накопичувати підшкірний жир, та готуватися до зимової сплячки)
Осінь: Молодці! Як ви гадаєте, щоб було, якби не було осені. (взимку би замерзли і нічого було їсти).
Осінь: Подивіться на дерево, як мало зосталося на ньому листячок. Чим дерево схоже на нас? (стовбур – це тулуб, гілки – це руки, корні – це ноги) Вірно, молодці.
     Покажіть який стовбур у клена? Які гілочки? (Діти показують).
  Візьміть у руки сухі листочки і ми з вами трішки пограємо, розвеселим їжачка і відпочинемо. Стоїть клен, підтягується, гілочки хитаються. Дмухнув слабкий вітерець, листочки  рухаються. Прилетіла хмарка і принесла із собою дощик. Застукали крапельки по листочкам, але ті затремтіли від ударів крапель.
 Ось дощик закінчився і налетів сильний вітер. Дерева захиталися все сильніше і сильніше і       
листочки полетіли.
                           Фізкультхвилинка (Хоровод «Листочки»)
Осінь: зараз для їжачка ми викладемо гарну картину під назвою «Їжачок у осінньому лісі» (Діти викладають на фланелеграфі.). Подобається  тобі картина, Їжачок?
Їжачок:  Так, дуже гарна, картина, і я на ній дуже гарний. Молодці діти. Спасибі вам.
Осінь: Наші оченята  втомилися, їм пора відпочити.
                                    Вправа для очей
 Осінь: Подивиться Їжачку стало веселіше. Але щоб їжачку підготуватися до зими потрібна їжа. Для цього ми відправляємось на чарівну поляну, на якій ростуть овочі, фрукти, гриби. Дорога наша йде через озеро.
  (Діти підходять до озера)
Осінь: Яке озеро: глибоке чи мілке? Яка вода в ній? (Чиста, прозора)
    Доторкніться до води і визначте яка вона в озері? (Холодна) А літом яка була? (тепла). Молодці!
Осінь: Подивіться, що тут лежить? (камені і листочки) Візьміть листочки у праву руку, а камінь у ліву руку. Скажіть який камінь?  (тяжкий) А листочок? (легкий) Давайте зараз з вами проведемо дослід і дізнаємось, що буде плавати камінь чи листочок? (Діти визначають, що плаває, а що тоне). Молодці, вірно камінь потонув, тому що він тяжкий, а листочок плаває, бо легкий.
       Біля озера було цікаво, але потрібно відправлятися на чарівну галявину.
    (Діти підходять до галявини)
Осінь: Що тут відбулося, хто це розрізав все що тут росло. Давайте спасемо галявину. (Роздаю дітям другу частину розрізаних овочем, фруктів, грибов. Діти знаходять потрібну половинку)
Осінь: Молодці, яка гарна галявина, скільки багато на неї виросло. Але що ж потрібно їжачку для запасів? (гриби, яблука, груші)
Осінь: Їжачки дуже люблять спати  загорнувшись у осіннє покривало з листочків.. давайте зробимо для їжачка гарну ковдру з листочків. Для цього візьміть листочки. На пеньочках є фарба: жовта, червона, помаранчева. Підійдіть до того пеньочка на котрій потрібна вам фарба, намастите листочок і прикладіть його до ковдри.
       (Діти виконують роботу)
Осінь:  Молодці, яка гарна ковдра у нас вийшла. Ми подаруємо тобі їжачок ось цю ковдру, щоб тобі не було холодно взимку спати.
Їжачок: Тпере я не боюся, тому що знаю, що мені зараз потрібно готуватися до зими. Велике вам спасибі діти.
Осінь: Наша подорож по чарівному лісу закінчилася. Вам пора повертатися до дитячого садка. Приміть від мене за вашу допомогу подарунок – соковиті яблука. До побачення!
      (Діти прощаються з їжачком і Осінню, повертаються в дитячий садок)








                             
                                                                        
                Картинки овочів для гри "Склади ціле"                               




Картинки для портрету Осені


                      

Картина  "Осені"







Фотозвіт проведенного заняття

                                  КОНСПЕКТ КОРЕКЦІЙНОГО ЗАНЯТТЯ
                             З ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ НА ТЕМУ:
                                        "НА ГОСТИНУ ДО ЗИМИ"
                                               (старша група)    

Програмовий зміст:

  Закріпити уявлення дітей про зимові явища та зміни в природі з приходом хими; конкретизувати знання дітей про диких і домашніх тварин, зимуючих птахів. Використовувати запас знань про їхнє місце проживання.

    Розвивати вміння визначати стан погоди за певними народними прикметами, вміння використовувати в роботі раніше засвоєнні знання. Збагачувати словник дітей з теми, та приказками, активізувати в процесі спілкування.

    Прищеплювати любов до природи, розуміння того, що життя тварин і птахів узимку залежить від піклування людей про своїх друзів.

Виховувати активність, увагу, кмітливість.

Корекційна мета: Вправляти дітей умінні простежувати різні напрями ліній, закріпити прийоми обведення на оконтурюванні об’єктів ліхтариком, з’єднувати однією лінією відповідні предмети.

    Розвивати зорові функції, аналітичне спостереження і сприймання явищ та предметів, пізнавальні інтереси, мисленнєві процеси, дрібну моторику рук, образну пам’ять, відтворюючи уяву.

   Активізувати способи зорового, слухового, дотикового сприймання.

Обладнання: Магнітофон та запис співу птахів, звуки зими, картки-ознаки зими, схеми звукового аналізу, пір’я, хутро, вата, вірші, картка для розвитку тактильної пам’яті та уяви, кольорове, тіньове та контурне зображення тварин, предметні картки для з’єднання однією лінією: «Хто де живе», «Чия тінь». Світлові ліхтарики, фломастери, мішечки.

                                    Хід заняття

   (діти заходять, становляться в півколо, вітаються)

                                     Гімнастика для очей

Вихователь: Діти до нас сьогодні принесли лист, подивіться яке воно гарна, але воно без  підпису. Давайте подивимося, що у ньому.
        (Дістаю сніжинку та читаю загадку)
                      Завірюха в полі дує,
                      Дерева голі стоять,
                      Сніг пухнастий все вкрив,
                      Зник пташиний спів
                      Тільки сороки  скрізь  тріщать
                       Яка це пора року?
                                            (Зима)
 Вірно, це зима прислала нам лист, давайте подивимось може ще щось є в листі?
   (Дістаю ще одну сніжинку)
Вихователь: На сніжинці щось написано: Нас зима запрошує у гості. Вона приготувала на нашому шляху багато цікавих і  захопливих завдань, а впізнаємо їх по сніжинках.
А на чому можна відправитися в дорогу? (Діти відповідають)
Ми спочатку відправляємось на килимку-літаку. Давайте візьмемося за руки і  уявимо, що ми на килимку-літаку. Ось і перша зупинка, дивіться – сніжинка, а на ній перше завдання.
-         Якими словами можна описати зиму? (холодна, біла, сніжна, морозяна, хрусталева)
-         Скільки місяців у зими? Назвіть їх? (Діти дають відповідь) Молодці!
          (На дошці виставляю силует зими)
  (Проводиться інтелектуальна гра «Коли це буває», діти отримують по карточці із зображенням зимових ознак)
Вихователь: Діти я буду читати питання, а ви уважно слухати і в кого карточка-відповідь – повинен виставити біля портрету зими.
1.     В кого із звірів зимою народжуються дитинча? (Ведмідь)
2.     Які дерева круглий рік зелені? (Ялинка, сосна)
3.     Що за птах з жовтою грудкою? (Синичка)
4.     Хто взимку змінює колір хутра? (Заєць)
5.     Які птахи прилітають до нас зимувати? (Снігур)
6.     Не звір, а виє? (Вітер)
7.     На вулиці гіркою, а в домі водою? (Сніг)
8.     Прозорий як скло, але не вставиш у вікно?(Лід)
9.     Як зима турбується про природу?
10.         Якого кольору зима?
11.         На якому дереві залишаються ягоди на зиму для птахів? (Горобина)
12.         Що росте вниз головою? (Бурулька)
Молодці, перше завдання ми виконали. А тепер ми пересаджуємось на сані, подивіться в них лежить сніжинка. І на ній нове завдання.
                                     (Діти сідають за столи)
Вихователь:  Перед вами лежать карточки, але вони не прості, а чарівні. Закрийте очі, переверніть карточку и спробу     йте  за допомогою пальців обстежити карточку. (Діти виконуют завдання)
 Що чи кого воно вам нагадує? Що вам підказало? Як ми називаємо їх одним словом? (Діти відповідають)
Молодці! Тепер можна відправлятися далі, але вже знову на килиму-літаку, і тут знову сніжинка із завданням.
      (Діти становляться круг столів)
Вихователь:  Зверніть увагу на карточки із зображенням тварин. Закрийте фішками всіх диких тварин. Які тварини зосталися? (Діти виконують , і відповідають)
-Чим відрізняються дикі тварини від домашніх? (Діти дають відповідь).
-Що цікавого ви знаєте про тварин? (Діти розповідають про тварин)
-Як ви розумієте прислів’я «Вовком вити», «Вовків боятися  в ліс не ходити», «Крутиться як білка у колесі». (Діти висловлюють свої думки) Молодці!
-А зараз ми вийдемо на галявину і трішки відпочинемо.
     (Зняття зорової втоми. Звучить музика зими)
Вихователь:  Закрийте будь ласка очі. Уявіть собі зимовий ліс. Все вкрито снігом, пролітає дрібний сніжок і лягає між кущами і деревами. Іній вкрив  кожну гілочку на дереві. Ялинки стоять в теплих пухових шапках. Ось виглянуло сонце із-за сірої хмарки. І під його чарівними промінцями все засіяло. Тиша навкруги. Тільки птахи мелодійно співають.
         (Звучить спів птахів)
Вихователь:  Подивіться на галявині знову сніжинка і на ній нове завдання.
-Скажіть, як називаються птахи, які відлітають у вирій? (перелітні)
-А синичка, як ви гадаєте перелітна чи зимуюча? (зимуюча)
-Що цікавого ви знаєте про птахів?
а) Усі птахи дуже добре бачать.
б) Сама рухлива голова  у сови.
в) Чим більше птах, тим довше він живе.
г) Самий довший язик – у дятла.
д) Взимку до нас прилітає  снегірь.
Молодці, діти! А тепер ми знову сядемо в сані і відправимося в дорогу.
   (Діти сідають за столи)
Вихователь:  Ось знову сніжинка. Чи знаєте ви, що птахи передвісники погоди.
   (Д/гра «Яку погоду передвіщають птахи». Кожна дитина отримує карточку із
закритою правою стороною, у кожної дитини своя карточка).
Вихователь: Діти візьміть карточку, роздивіться її відкриту частину. Пояснити словами поведінку птахів і скажіть, якою Буде погода найближчим часом.
  (Якщо відгадати прикмету важко, то можливо відкрити праву частину)
Молодці. Діти, яка зима для птахів і звірів? (голодна, холодна).
-Як їм можна допомогти? (Птахам вішають годівнички, а звірям заготовлюють корм).
-А зараз Женя прочитає вірш про годівничку. (Дитина читає вірш)
Вихователь:  А ви знаєте, хто допомагає звірям у лісі взимку? (Лісник)
-Що робить лісник? (Розкладає в спеціальні годівнички для різних тварин, різний корм). Молодці, а тепер час трішки відпочити.
                              Фізкультхвилинка
                         Ми йдемо, йдемо, йдемо
                         Годівничку вішати.
                                     (шагають)
                          Ми несем, несем
                          Корм синичкам
            (Згинання та розгинання рук до плечей – вперед)
                         А пташки, а пташки
                          Будуть прилітати
         (Повороти навкруги себе з високим підніманням коліна і махами рук вгору, вниз)
                         Крихти, сало і зерно
                             (Три присідання) 
                          Ласувати  будуть .
          (З положення «присісти» постукати пальцями рук об коліна)
                            Гімнастика для очей «Зима»  
Вихователь:  Ось і відпочили, а тепер знову відправляємось в дорогу на килиму-літаку, і знову нас чекає сніжинка. Зима приготувала для кожного з вас свою сніжинку, але не просту, а чарівну.
   (Кожна сніжинка зі схемою-картою звукового аналізу слів. На дошці виставлені спеціальні картинки зимових ознак:: сніг, сніжинка, вітер, метелиця).
-Діти підберіть до схем слова-ознаки зими і поставте схеми біля цих ознак. Яке слово записано на схемі. (Діти виконують завдання і відповідають).
    Молодці, усі справилися. А зараз знову сніжинка із цікавим завданням, зима пропонує вам розділитися на 3 команди, кожна команда отримає своє завдання.
1 команда – тварини залишили тіні на снігу, зєднайте тварину з її тіню. Д/гра «Чия тінь»
  2 команда – тварини розбрелися і забули, хто вони домашні чи дикі тварини,

допоможіть розселити їх, з’єднайте лініями з потрібною картинкою. Д/гра «Хто де живе»
3 команда – Розселити тварин і птахів за місцем їх мешкання. Д/гра «Хто де живе».
      (Діти виконують завдання, вихователь слідкує за якістю виконання)
Вихователь: Молодці! Всі справилися із завданням. А зараз знову відправляємось в дорогу на санях і знов сніжинка із завданням.
                                     (Зняття зорової втоми)
Вихователь: У всіх вас лежать мішечки. Із закритими очами визначте, що загубила пташка і дістаньте те, що вона загубила. (Діти виконують завдання).
-А тепер визначте, що загубив зайчик і дістаньте це. (Діти виконують)
- Діти чим користуються художники коли створюють свою картину? (Відповіді дітей). А тепер ви всі уявіть себе незвичайними  художниками і з допомогою світлового ліхтарика обведіть контур тварин і пахів.
   (Діти виконують завдання. Вихователь слідкує, щоб діти чітко вели промінцем по контуру)
Вихователь:  Ну ось ми з вами і виконали всі завдання і потрапили  у володіння зими. А скажіть у якій природній зоні завжди зима? (Відповідь дітей)
-Подивіться ще одна остання сніжинка. Зима хоче перевірити як ви любите природу і знаєте як до неї відноситися. Вона приготувала нам мячик.
(Гра «Можна – неможна», вихователь кидає кожній дитині мяч – задає питання, дитина якому кинули мяч повинен відповісти на питання можна – не можна)
·         Ламати гілочки дерев, кущів …..
·         Виготовляти і вішати годівнички для птахів…
·         Милуватися красою природи…
·         Здирати кору дерев…
·         Стріляти із рогатки по горобчикам, синичкам…
·         Підгодовувати лосів, оленів, зайців…
·         Рубити ялинки…
·         Знати і вивчати рідний край…
·         Знищувати гнізда птахів…
·         Ходити без шапок та плаття…
·         Їсти бурульки…
·         Струшувати сніг з дерев в саду…
·         Грати в ігри і різні забави…
Вихователь:  Вам сподобалась подорож  у володіння зими. Ви всі справилися із завданнями, і за це зима вам приготувала в подарунок чарівний сундучок. Подивимось, що ж в ньому. (Діти дивляться)
Вихователь: А тепер нам пора повертатися до дитячого садка, а щоб швидше добратися ми сядемо на килим-літак. (Діти беруться за руки, закривають очі)  Ось ми знову у дитячому садка. Сподобалась вам наша подорож. Що вам сподобалось найбільш, що було важко.  







Карточки до гри «Знайди диких тварин»

Вата  в мішечок






Гра «Чия тінь»



Картки до гри «Хто де живе"







Картки для обведення по контуру


















Картинки- ознаки зими

                   
Сніг


Метелиця 


Сніжинка, картинки для звукового аналізу


                                  


                     


                                          

                     
Картинки до гри "Впізнай тварину на дотик, заплющиними очима"

                                         
Хутро у мішечок


          
                                       
Пір'ячко у мішечок
       

                                            
Мішечок до гри "Що загубила пташка, зайчик"


                     


Карточки до гри "Яку погоду передвіщають птахи"



                                    КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ ПО ЕКОЛОГІЇ
                                                          НА ТЕМУ:
                                                "ЗЕЛЕНИЙ ПАТРУЛЬ"
                                                    (середня група)   



Програмовий зміст:

  Закріпити уявлення дітей про зимові явища та зміни в природі з приходом хими; конкретизувати знання дітей про диких і домашніх тварин, зимуючих птахів. Використовувати запас знань про їхнє місце проживання.

    Розвивати вміння визначати стан погоди за певними народними прикметами, вміння використовувати в роботі раніше засвоєнні знання. Збагачувати словник дітей з теми, та приказками, активізувати в процесі спілкування.

    Прищеплювати любов до природи, розуміння того, що життя тварин і птахів узимку залежить від піклування людей про своїх друзів.

Виховувати активність, увагу, кмітливість.

Корекційна мета: Вправляти дітей умінні простежувати різні напрями ліній, закріпити прийоми обведення на оконтурюванні об’єктів ліхтариком, з’єднувати однією лінією відповідні предмети.

    Розвивати зорові функції, аналітичне спостереження і сприймання явищ та предметів, пізнавальні інтереси, мисленнєві процеси, дрібну моторику рук, образну пам’ять, відтворюючи уяву.

   Активізувати способи зорового, слухового, дотикового сприймання.

Обладнання: Магнітофон та запис співу птахів, звуки зими, картки-ознаки зими, схеми звукового аналізу, пір’я, хутро, вата, вірші, картка для розвитку тактильної пам’яті та уяви, кольорове, тіньове та контурне зображення тварин, предметні картки для з’єднання однією лінією: «Хто де живе», «Чия тінь». Світлові ліхтарики, фломастери, мішечки.

                                    Хід заняття

   (діти заходять, становляться в півколо, вітаються)

                                     Гімнастика для очей

Вихователь: Діти до нас сьогодні принесли лист, подивіться яке воно гарна, але воно без  підпису. Давайте подивимося, що у ньому.
           (Дістаю сніжинку та читаю загадку)
                      Завірюха в полі дує,
                      Дерева голі стоять,
                      Сніг пухнастий все вкрив,
                      Зник пташиний спів
                      Тільки сороки  скрізь  тріщать
                       Яка це пора року?
                                            (Зима)
 Вірно, це зима прислала нам лист, давайте подивимось може ще щось є в листі?
   (Дістаю ще одну сніжинку)
Вихователь: На сніжинці щось написано: Нас зима запрошує у гості. Вона приготувала на нашому шляху багато цікавих і  захопливих завдань, а впізнаємо їх по сніжинках.
А на чому можна відправитися в дорогу? (Діти відповідають)
Ми спочатку відправляємось на килимку-літаку. Давайте візьмемося за руки і  уявимо, що ми на килимку-літаку. Ось і перша зупинка, дивіться – сніжинка, а на ній перше завдання.
-         Якими словами можна описати зиму? (холодна, біла, сніжна, морозяна, хрусталева)
-         Скільки місяців у зими? Назвіть їх? (Діти дають відповідь) Молодці!
          (На дошці виставляю силует зими)
  (Проводиться інтелектуальна гра «Коли це буває», діти отримують по карточці із зображенням зимових ознак)
Вихователь: Діти я буду читати питання, а ви уважно слухати і в кого карточка-відповідь – повинен виставити біля портрету зими.
1.     В кого із звірів зимою народжуються дитинча? (Ведмідь)
2.     Які дерева круглий рік зелені? (Ялинка, сосна)
3.     Що за птах з жовтою грудкою? (Синичка)
4.     Хто взимку змінює колір хутра? (Заєць)
5.     Які птахи прилітають до нас зимувати? (Снігур)
6.     Не звір, а виє? (Вітер)
7.     На вулиці гіркою, а в домі водою? (Сніг)
8.     Прозорий як скло, але не вставиш у вікно?(Лід)
9.     Як зима турбується про природу?
10.         Якого кольору зима?
11.         На якому дереві залишаються ягоди на зиму для птахів? (Горобина)
12.         Що росте вниз головою? (Бурулька)


Молодці, перше завдання ми виконали. А тепер ми пересаджуємось на сані, подивіться в них лежить сніжинка. І на ній нове завдання.
                                     (Діти сідають за столи)
Вихователь:  Перед вами лежать карточки, але вони не прості, а чарівні. Закрийте очі, переверніть карточку и спробу     йте  за допомогою пальців обстежити карточку. (Діти виконуют завдання)
 Що чи кого воно вам нагадує? Що вам підказало? Як ми називаємо їх одним словом? (Діти відповідають)
Молодці! Тепер можна відправлятися далі, але вже знову на килиму-літаку, і тут знову сніжинка із завданням.
      (Діти становляться круг столів)
Вихователь:  Зверніть увагу на карточки із зображенням тварин. Закрийте фішками всіх диких тварин. Які тварини зосталися? (Діти виконують , і відповідають)
-Чим відрізняються дикі тварини від домашніх? (Діти дають відповідь).
-Що цікавого ви знаєте про тварин? (Діти розповідають про тварин)
-Як ви розумієте прислів’я «Вовком вити», «Вовків боятися  в ліс не ходити», «Крутиться як білка у колесі». (Діти висловлюють свої думки) Молодці!
-А зараз ми вийдемо на галявину і трішки відпочинемо.
     (Зняття зорової втоми. Звучить музика зими)
Вихователь:  Закрийте будь ласка очі. Уявіть собі зимовий ліс. Все вкрито снігом, пролітає дрібний сніжок і лягає між кущами і деревами. Іній вкрив  кожну гілочку на дереві. Ялинки стоять в теплих пухових шапках. Ось виглянуло сонце із-за сірої хмарки. І під його чарівними промінцями все засіяло. Тиша навкруги. Тільки птахи мелодійно співають.
         (Звучить спів птахів)
Вихователь:  Подивіться на галявині знову сніжинка і на ній нове завдання.
-Скажіть, як називаються птахи, які відлітають у вирій? (перелітні)
-А синичка, як ви гадаєте перелітна чи зимуюча? (зимуюча)
-Що цікавого ви знаєте про птахів?
а) Усі птахи дуже добре бачать.
б) Сама рухлива голова  у сови.
в) Чим більше птах, тим довше він живе.
г) Самий довший язик – у дятла.
д) Взимку до нас прилітає  снегірь.
Молодці, діти! А тепер ми знову сядемо в сані і відправимося в дорогу.
   (Діти сідають за столи)
Вихователь:  Ось знову сніжинка. Чи знаєте ви, що птахи передвісники погоди.
   (Д/гра «Яку погоду передвіщають птахи». Кожна дитина отримує карточку із закритою правою стороною, у кожної дитини своя карточка).  
Вихователь: Діти візьміть карточку, роздивіться її відкриту частину. Пояснити словами поведінку птахів і скажіть, якою Буде погода найближчим часом.
  (Якщо відгадати прикмету важко, то можливо відкрити праву частину)
Молодці. Діти, яка зима для птахів і звірів? (голодна, холодна).
-Як їм можна допомогти? (Птахам вішають годівнички, а звірям заготовлюють корм).
-А зараз Женя прочитає вірш про годівничку. (Дитина читає вірш)
Вихователь:  А ви знаєте, хто допомагає звірям у лісі взимку? (Лісник)
-Що робить лісник? (Розкладає в спеціальні годівнички для різних тварин, різний корм). Молодці, а тепер час трішки відпочити.
                              Фізкультхвилинка
                         Ми йдемо, йдемо, йдемо
                         Годівничку вішати.
                                     (шагають)
                          Ми несем, несем
                          Корм синичкам
            (Згинання та розгинання рук до плечей – вперед)
                         А пташки, а пташки
                          Будуть прилітати
         (Повороти навкруги себе з високим підніманням коліна і махами рук вгору, вниз)
                         Крихти, сало і зерно
                             (Три присідання) 
                          Ласувати  будуть .
          (З положення «присісти» постукати пальцями рук об коліна)
                            Гімнастика для очей «Зима»  
Вихователь:  Ось і відпочили, а тепер знову відправляємось в дорогу на килиму-літаку, і знову нас чекає сніжинка. Зима приготувала для кожного з вас свою сніжинку, але не просту, а чарівну.
   (Кожна сніжинка зі схемою-картою звукового аналізу слів. На дошці виставлені спеціальні картинки зимових ознак:: сніг, сніжинка, вітер, метелиця).
-Діти підберіть до схем слова-ознаки зими і поставте схеми біля цих ознак. Яке слово записано на схемі. (Діти виконують завдання і відповідають).
    Молодці, усі справилися. А зараз знову сніжинка із цікавим завданням, зима пропонує вам розділитися на 3 команди, кожна команда отримає своє завдання.
1 команда – тварини залишили тіні на снігу, зєднайте тварину з її тіню. Д/гра «Чия тінь»
  2 команда – тварини розбрелися і забули, хто вони домашні чи дикі тварини,
 допоможіть розселити їх, з’єднайте лініями з потрібною картинкою. Д/гра «Хто де живе»
3 команда – Розселити тварин і птахів за місцем їх мешкання. Д/гра «Хто де живе».
      (Діти виконують завдання, вихователь слідкує за якістю виконання)
Вихователь: Молодці! Всі справилися із завданням. А зараз знову відправляємось в дорогу на санях і знов сніжинка із завданням.
                                     (Зняття зорової втоми)
Вихователь: У всіх вас лежать мішечки. Із закритими очами визначте, що загубила пташка і дістаньте те, що вона загубила. (Діти виконують завдання).
-А тепер визначте, що загубив зайчик і дістаньте це. (Діти виконують)
- Діти чим користуються художники коли створюють свою картину? (Відповіді дітей). А тепер ви всі уявіть себе незвичайними  художниками і з допомогою світлового ліхтарика обведіть контур тварин і пахів.
   (Діти виконують завдання. Вихователь слідкує, щоб діти чітко вели промінцем по контуру)
Вихователь:  Ну ось ми з вами і виконали всі завдання і потрапили  у володіння зими. А скажіть у якій природній зоні завжди зима? (Відповідь дітей)
-Подивіться ще одна остання сніжинка. Зима хоче перевірити як ви любите природу і знаєте як до неї відноситися. Вона приготувала нам мячик.
(Гра «Можна – неможна», вихователь кидає кожній дитині мяч – задає питання, дитина якому кинули мяч повинен відповісти на питання можна – не можна)

  • ·       Ламати гілочки дерев, кущів …..
  • ·         Виготовляти і вішати годівнички для птахів…
  • ·         Милуватися красою природи…
  • ·         Здирати кору дерев…
  • ·         Стріляти із рогатки по горобчикам, синичкам…
  • ·         Підгодовувати лосів, оленів, зайців…
  • ·         Рубити ялинки…
  • ·         Знати і вивчати рідний край…
     
  •  Знищувати гнізда птахів…
  • ·         Ходити без шапок та плаття…
  • ·         Їсти бурульки…
  • ·         Струшувати сніг з дерев в саду…
  • ·         Грати в ігри і різні забави…
Вихователь:  Вам сподобалась подорож  у володіння зими. Ви всі справилися із завданнями, і за це зима вам приготувала в подарунок чарівний сундучок. Подивимось, що ж в ньому. (Діти дивляться)
 Вихователь: А тепер нам пора повертатися до дитячого садка, а щоб швидше добратися ми сядемо на килим-літак. (Діти беруться за руки, закривають очі)  Ось ми знову у дитячому садка. Сподобалась вам наша подорож. Що вам сподобалось найбільш, що було важко.  



Глобус


Грач



Ластівка


 Шпак              

                                                       

Знак «Зеленого патруля»
 

                                         





Картинки-правила поведінки в природі

 

                                                                                                 







 


 









Комментариев нет:

Отправить комментарий